torsdag, september 19, 2019

Krasst

Blommor berikar oss. Ständigt och utan undantag. Vi blir gladare av färger, former, humlors surr kring dem och doften dessutom! Men då ska man inte glömma att de också går att äta. Inte alla, förstås, men krasse kan man tugga i sig, både gröna blad och blommor!

En höstig torsdag som började i blott fem plusgrader kan man behöva en liten blomma extra. Som här, på toppen av en bit läcker citronmarängpaj. Mums, detta är ett krasst men läckert konstaterande!

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Åt du upp blomman? Jag tror faktiskt aldrig att jag har ätit krasseblommor, bara krasse. Tänk om man skulle så lite, vet att jag har en påse ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det är ju inte samma krasse vi pratar om, så klart.

      Radera
    2. Det var inte min pajbit ... hade det varit det skulle jag¨åtminstone ha smakat. Enligt google-resultat kan alla sorters krasse ätas!

      Radera
  2. Här var det nollgradig och krassen ser rätt bedagad ut. Vänner säger sig ha använt krassefrön som kapris - och sa att det var gott.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. har en vacker kokbok med blommor i menun

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blommor pryder naturligtvis även en maträtt!

      Radera
  4. Inte visste jag att krasse kan ha så fina färgglada blommor. Snyggt! Är ingen sötis, men om jag får välja mellan att tugga på krasse och att mumsa i mig citronmaränpajen så tar jag helt klart pajbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj är inte det där nästan den vanligaste färgen på krasse??? Citronmarängpaj är en favvo. Behöver ingen krasse.

      Radera