onsdag, september 25, 2019

Frågesport – inte precis som man är van vid

Egentligen står jag inte ut med Filip & Fredrik. Ni vet, de två besserwissrarna (med efternamnen Hammar och Wikingsson) som visat sig på styva linan i "På spåret", som podcastar, som kammat hem rader av priser som programledare i tv, som gjort både böcker och filmer som rosats ... ja, det är nästan ingen hejd på vad de åstadkommit och hur populära de har blivit.

Men jag har stönat och bytt kanal när jag stött på dem i rutan. Gapiga, skrikiga, plumpa, skitjobbiga helt enkelt. Självgoda och tämligen dryga, skulle jag kunna lägga till.
Fast ni vet hur det är: man SKA kunna ändra sig.
Och det är vad jag har gjort.

Visserligen hojtar de fortfarande i mesta laget, men programmet de gör nu är riktigt riktigt roligt att titta på och inte exakt lika högljutt hela tiden. F&F har hittat en egen variant på frågesport som heter "Alla mot alla" och sänds i Kanal 5, alla kvällar må-ti-on-to klockan 22, i en hel timme.

Två personer i två lag möts och får väldigt skiftande frågor att försöka besvara: ibland galet enkla (Är kyckling och höna samma djur?), ibland snudd på omänskliga (Vilket år grundades företaget X?), ibland synnerligen oväntade (Vem har legat med vem?). Nervöst i burarna, deltagarna som hämtats i vitt skilda (kändis)läger ligger förmodligen sömnlösa ibland efter att ha missat de mest uppenbara poängkniparna. Hemma i tv-soffan svarar vi efter bästa förmåga  och har kul!

Lagen möter, som programtiteln låter förstå, alla i sin grupp. Så småningom blir det en finalomgång, men den låter vänta på sig. "Alla mot alla" ska sändas hela hösten.
Jag tittar gärna, hur förvånande det än är. inte minst för mig själv.
Dock vore jag ännu nöjdare om jag kunde få slippa reklamavbrotten. Men då får man göra annat, borsta tänderna eller nåt ...

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Tänk så kul det är med frågesporter! Jeopardy, Femteklassaren (vad den nu heter) och så klart Vem vet mest. Saknar dem och oj vad det ropades ut svar så att ingen hörde det rätta. Jag vet att jag kontaktade dem om att de skulle lägga ut svaren i text också så som de lägger ut frågan men nej, då skulle man använda sig av TEXT-tjänsten och det ville vi ju inte, vill inte ha allt textat, det är bara irriterande. Dessutom så kunde vi se den från Spanien i Slutet och där fanns inte den funktionen.

    Måste ha suttit många frustrerade familjer runt om i landet, tänk en familj på fyra där alla skriker ut olika svar!

    Hmmmm ...undrar om vi också kan se det där? Japp! Det kan vi! Undrar om jag kan få med mig familjen ...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror faktiskt att just det här programmet kan funka även för yngre tittare. Finns frågor som nästan ingen över tjugo har en aning om svaret på! Nu ska f ö Vem vet mest läggas ner, slut efter våren 2020. Fast På spåret är snart tillbaka.

      Radera
  2. Visste inte ens att det var tillbaka! Lades det inte ned i o m att han slutade?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar när Rikard Olsson slutade? Nej, Johan Wester tog över. Men nu är beslut om nedläggning fattat, har jag läst.

      Radera
  3. Jag är glad över att dela mitt vittnesmål här, jag är brenda och har varit gift för länge sedan, var nöjd med mitt äktenskap, inte förrän det fjärde året i vårt äktenskap, när min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen till vår äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att det hela var en lögn, men han förlorade kärlek, förtroende och förtroende för mig. Så vi blev gnagande par och fyllde sedan för en skilsmässa, senare blev vi separerade. Två år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv men jag kunde inte, så jag inledde en sökning på hur man skulle få tillbaka min man, och då hänvisades jag till Dr. IZOYA, en stor och mycket andlig man som älskade en kärlek stava för mig och fick min EX att återvända till mig inom 48 timmar. med glädjen och lyckan i mig släpper jag hans kontakt, drizayaomosolution@gmail.com. Ta kontakt med honom, han är verkligen en stor och mäktig man. Hjälper också till att följa frågor ...
    (1) Stop Divorce (2) End Barrenness (3) Behöver andlig hjälp (4) Alla typer av stavning

    SvaraRadera