lördag, september 07, 2019

För den goda smakens skull

Vi har samma smak och gör så här års gemensam sak, humlan och jag:
Vi slänger oss över kronärtskockorna som har säsong nu på sensommaren. Ok, humlan föredrar den utslagen och rik på pollen, jag vill förstås ha den medan den fortfarande är grön och bladen tjocka. Så himla gott!

Fast råkar man glömma bort den kan den slå ut även avklippt och i efterhand, och då blir det en snygg lila eternell. För min del blir den uppäten nio gånger av tio, så den där torkade blomsterprakten har jag inte fått njuta av särskilt ofta. Föredrar den på tallriken. Allt som behövs till är smör och salt!

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. vi har haft egna bin i vår lilla trädgård på 810 m²

    SvaraRadera
  2. Visst är det gott! Men oj så länge sedan jag åt det. Här brukar de vara ganska små, men jag har för mig jag har sett att man kan köpa fyra för 1 €. Så sugen jag blev! Undrar när det är säsong här, har nog missat den.

    Kom på att jag har två burkar konserverade "hjärtan", det är inte helt fel det heller. Särskilt inte när man gratinerar dem intill skivad oxfilé (eller fläskfilé funkar också) och en svampsås över, gärna murklor eller kantareller. Men det funkar bra med champinjoner också.

    Och Hasselbackspotatis till ... Eller Hackeback som sonen kallade dem för när han var yngre.

    Jäklars vad hungrig jag blev nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ska jag be om ursäkt då? Jag föredrar dock de färska. Man fick två för en tjuga i veckan, och de var stora och granna. Och goda!

      Radera
  3. Kronärtskockor åt vårt första barnbarn redan som 1-åring; hon tog ett blad, stoppade i smöret och drog med framtänderna! Hon har aldrig ätit barnmat på burk...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul när ungarna gillar delikatesserna.

      Radera
  4. Jag är glad över att dela mitt vittnesmål här, jag är brenda och har varit gift för länge sedan, var nöjd med mitt äktenskap, inte förrän det fjärde året i vårt äktenskap, när min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen till vår äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att det hela var en lögn, men han förlorade kärlek, förtroende och förtroende för mig. Så vi blev gnagande par och fyllde sedan för en skilsmässa, senare blev vi separerade. Två år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv men jag kunde inte, så jag inledde en sökning på hur man skulle få tillbaka min man, och då hänvisades jag till Dr. IZOYA, en stor och mycket andlig man som älskade en kärlek stava för mig och fick min EX att återvända till mig inom 48 timmar. med glädjen och lyckan i mig släpper jag hans kontakt, drizayaomosolution@gmail.com. Ta kontakt med honom, han är verkligen en stor och mäktig man. Hjälper också till att följa frågor ...
    (1) Stop Divorce (2) End Barrenness (3) Behöver andlig hjälp (4) Alla typer av stavning

    SvaraRadera