onsdag, september 11, 2019

Spegel, spegel på väggen där ...

Det hände en gång för rätt länge sedan att jag undrade varför jag hade så många speglar.
Några hade jag köpt själv, andra var presenter. Dessutom vore det en överdrift att påstå att de användes som det de är, speglar alltså.

Så gjorde jag slag i saken och fixade till en liten "spegelvägg" i vår hall.
Överst ett litet hjärta från Indiska. Sedan en kvadratisk sak i typisk peruansk utformning, souvenir köpt i Lima. Den största i raden är värmländskt konsthantverk, snidat trä. En gåva.

Från Mexiko kommer den med silvrig ram, en bröllopspresent. Den naivistiska bilen tror jag också att jag hittade på Indiska, för väldigt länge sedan. Hoppsan, den hänger visst lite snett ser jag!

Och sist i raden ett rött plåthjärta, svensk nutida design från Pluto produkter. Bredvid hjärtat sitter faktiskt ännu en spegel, men den fick liksom inte plats i bilden! Det är en enkel Ikea-sak, bred fururam  och den byter jag mot en likadan fast röd till jul, med påklistrad tomte. Man har inte roligare än man gör sig!

För den som vill ha koll på Sannas Gems Weekly Photo Challenge är det härmed glasklart att denna veckas tema är SPEGEL.

Som bonus: en bild på ett konstverk i spegelmosaik vid Hornstulls Strand, Miraculum, ursprungligen 510 kvadratmeter stort. Makalöst snyggt när det var nytt, men man har låtit det förfalla, skamligt nog. Min bild är flera år gammal. Läs mer om det här.
Copyright Klimakteriehäxan


25 kommentarer:

  1. Wow speglar på rad i egen stil, snyggt och lite personligt tycker jag. Bonusbilden toppen Miraculum därtill!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack - ja idén tror jag åtminstone är min egen! Miraculum har varit värd en omväg, nu har den bleknat och bitar ramlat bort.

      Radera
  2. Så fint med speglar på rad! Kul idé att få användning av dem i stället för att låta dem ligga och "skräpa" undangömda. Läcker bonusbild, synd att verket förfaller.

    SvaraRadera
  3. speglar lyfter ett mörkt hörn, även i trädgården, jag har testat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Ljuset måste tillvaratas.

      Radera
  4. Men det där var ju en jättebra idé att göra så med alla små speglar och minnen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men jag är ju riktigt nöjd själv! :-D

      Radera
  5. Det blev en fin spegelvägg. Bilen med spegeln var kul och lite otippat att du hittat den på Indiska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilspegeln är nog tillverkad i Indien eller dess närhet, tror jag. Den är ju mer rolig än spegel, förstås!

      Radera
  6. Så fyndigt att göra en spegelvägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man har som sagt inte roligare än man gör sig

      Radera
  7. Så smart och snyggt blev det också!

    SvaraRadera
  8. En strålande idé att göra en "spegelvägg" av alla dina speglar. Just att de är så annorlunda och gjorda av olika material och färger gör hela utsmyckningen riktigt "organisk". Love it:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den får nog sitta kvar ett tag till ... tror att jag hängde upp dem för rätt många år sen nu ...

      Radera
  9. Roligt med en spegelvägg där alla dina speglar för med sig minnen.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Souvenirer som går att använda gillar jag.

      Radera
  10. Det var nog bland de finaste spegelväggar jag sett, och definitivt den mest personliga!

    SvaraRadera
  11. Så fiffigt och snyggt att samla ihop speglar till en spegelvägg. Det gillar jag verkligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jätteroligt med alla positiva reaktioner!

      Radera
  12. Många speglar som blev ett konstverk tillsammans. Snyggt och idérikt! Skulle jag göra detsamma med alla speglar här så fick jag ta till ytterväggen allra minst. Du har mycket vackrare speglar.

    SvaraRadera
  13. Heisann, så nydelig speildekorasjon, en fryd for øyet! I alle fall å se dem uten å se seg i dem!
    Mitt bidrag neste uke, jeg er bortreist: https://viltogvakkert.blogspot.com/2019/09/dosa.html

    SvaraRadera
  14. Kul och annorlunda samling.

    SvaraRadera