fredag, september 13, 2019

Larmrapport från kyldisken

Det har gått minst två veckor nu.
Två veckor utan Fjällbrynt messmör.
Hyllan i butiken där de där gula burkarna ska stå gapar tomma, eller har fyllts med något annat som inte har minsta likhet med det där bredbara pålägget som så många av oss älskar. Betrakta detta som en larmrapport från kyldisken!

Messmöret har en lång historia och är en veritabel kulturbärare. Länge var det en symbol för Jämtland, bland annat för att det tillverkades i Östersund. Dock flyttades hanteringen därifrån till Haninge utanför Stockholm i fjol, men det kan knappast vara anledningen till att nu över huvud taget inte finns att köpa. Jag har verkligen letat! Och kammat noll.

Den lena, mildgula massan görs på komjölk och vassle, och det är just vassle av god kvalitet det råder brist på. Följden blir att vi, messmörets vänner (jo då, det finns hatare också!) nu inte får vår invanda portion av järn, kalcium och proteiner, i kombination med låg fetthalt.
Må detta krisläge snart vara över!

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. gillar Messmör, glömmer bort... för snart femtio år sedan åkte jag från ett land på andra sidan hafvet, uppvuxen på surbröd och surmjölk och upptäckte sötlimpa, O’boy och Messmör, vilken lycka! ❤️ Efter den första sommarens kost har jag inte återvänt till det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättegott! Min man vill ha det varje frukost, jag äter det lite mer sällan.

      Radera
  2. Oj, så länge sedan det var jag tänkte på messmör (som en del uttalar med kort e), inte för att jag inte gillar det, det bara finns inte i mitt liv. Ska titta om vår butik för det.
    Mest associerar jag det med "Dennis the Menace" eftersom den svenska översättningen envisades med att översätta peanut butter med messmör, som väl svenska barn förväntades känna bättre till - men jag undrade alltid om svenska barn var likna begivna på messmör som amerikanska på jordnötssmör.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm - mina barn blev aldrig "beroende" av messmör. Men jordnötssmör hade vi aldrig hemma.

      Radera
  3. Åhhhh ... När mina föräldrar var och hälsade på i februari hade de med sig en burk. Den är med sorg slut sedan länge.

    Så gott! Och nyttigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det faktiskt finns saker att äta som är både-och ... :-D

      Radera
  4. Tyvärr tillhör jag skaran som inte gillar messmör. Åt det en enda gång för att testa, men då jag inte gillar söta saker så blev det tummen ned.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men man får ju bestämma alldeles själv, visst är det bra!

      Radera
  5. Hm, länge sen jag åt messmör nu, gillade det men blev lite för mycket och ofta och det blev uppehåll och sen har jag bara glömt det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ska kanske satsa på en revival, om/när det finns i butikerna igen?!

      Radera
  6. Jag har alltid ett sådant i kylen... men jag handlar sällan, så jag har inte märkt av det här i södra Norrland att det saknas. En sås gjord på messmör till lax oh lalla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas bristen på vassle är tillgodosedd snart - jag håller ständig utkik! Har inte testat i sås till lax, det ska jag göra!

      Radera