torsdag, mars 13, 2014

Afghanistan i bokhyllan

Afghanistan – på allas läppar.
Men också i många böcker, några som definitivt kan hjälpa den som vill begripa lite mer. Eller vad säger ni om följande, i mitt tycke väldigt läsvärda, titlar:

Bokhandlaren i Kabul, av Åsne Seierstad.
Det blev så småningom stor uppståndelse kring denna bok som Seierstad skrivit om en familj hon lärde känna under sina reportageresor för norska  medier. Spännande att uppleva deras hemliv, även om bokhandlaren själv inte gillade hur han framstod i texten. Vilket inte hindrar att bilden mycket väl kan vara alldeles sann.

Flyga drake, av Khaled Hosseini.
Den fantastiska historien som hämtat sin titel i en gammal afghansk traditionell lek har blivit långfilm och översatts till 48 språk. Om flykten undan talibanerna till USA, det nya livet och en resa tillbaka. Gripande, spännande – jättebra, helt enkelt!

Tusen strålande solar, också av Khaled Hosseini.
Inte lika bra som sin föregångare men ändå svår att lägga ifrån sig. I den här romanen sätts kvinnorna i fokus. De lever extremt hårda liv i ett totalt mansdominerat samhälle där gruvligt våld tillhör vardagen.

En del av mitt hjärta lämnar jag kvar, av Diana Janse.
Författarinnan arbetade som svensk diplomat i Afghanistan och reste runt i landet. Hon bor uselt, långt ifrån det man kan kalla UD-standard, hon möter massvis med fördomar och faror, strömavbrotten är legio – men hon lär sig också mycket om kulturen och traditionerna hon möter, hon funderar kring begreppen demokrati och bistånd, och delar med sig till sina läsare.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Afghanistan är ett märkligt och intressant land, denna har jag inte läst. Bokklubben vid livets slut av Will Schwal berättar om döende beresta mamman, vars favoritplats är Kabul i Afghanistan och hon organiserade ett bibliotek där.

    SvaraRadera
  2. Den har å andra sidan inte jag läst!
    Men mina första tre är du bekant med inte sant?

    SvaraRadera
  3. Tusen strålande solar är jag osäker nu, Flyga drake har jag bara sett som film, fast boken har jag...

    SvaraRadera
  4. P.S.
    jag träffade Suzanne Brøgger i kväll, hon fick posera med min 40 år gamla Fräls oss ifrån kärleken...

    SvaraRadera
  5. Jag har läst bägge böckerna av Khaled Hosseini och tyckte väldigt mycket om bägge två. Han har ju en ny bok som var med på bokrean, Och bergen svarade. Hade tänkt köpa den men det hamnade så mycket annat i bokkassen så jag ligger lite lågt med den än. Men den har en plats som väntar i bokhyllan min.....:-)

    SvaraRadera
  6. Om man, som jag, gillar ljudböcker kan jag verkligen rekommendera att lyssna på Khaled Hosseinis böcker där han läser upp dem själv. Han är väldigt duktig och det ger på något sätt ytterligare en dimension till böckerna. Kan inte riktigt förklara varför, men det gör det.

    SvaraRadera
  7. Tack för böktipsen! Khaled Hosseini ligger i högen med böcker som ska läsas....

    SvaraRadera