lördag, mars 08, 2014

Dagens datum: 8 mars

"I dag är det den Internationella kvinnodagen och statistiken är entydig: Vi har lägre lön, sämre pension och högre boräntor än männen. Och det, mina vänner, är ingenting att skratta åt."

-Carin Ståhlberg rundar av sin krönika i dagens DN som mest handlar om skratt, en reaktion som vissa företeelser i dagens samhälle absolut inte framkallar.

Och så hittar jag ytterligare ett citat jag inte vill undanhålla er. Det är en limerick, av okänd upphovsperson.

En dansk unger man ifrån Mön
gick till doktorn och bytte sitt kön
Men när detta var gjort
han ångra' sej stort
för nu har han mindre i lön ...

4 kommentarer:

  1. inte mycket att skratta åt

    SvaraRadera
  2. Jag kan se att mina barnbarn har det bättre än min mor, ändå har hor arbetat hela sitt liv, dock utan utbildning.

    SvaraRadera
  3. (såg en pjäs med två hen som bytte kön och ångrade sig på gamla dar, tydligen sann historia bakom)

    SvaraRadera
  4. En underbar limerick! :) Kampen mot jämlikhet går nog lite lättare om man får tillåta sig ett gott skratt ibland! ;) Vi kämpar på!!!

    SvaraRadera