söndag, mars 02, 2014

Med tango en SKYLTSÖNDAG

En skylt kan vara stor. Men den kan också vara liten. Så liten att den ryms i min handväska och där tjänstgör som fasad och förvaring för den av mina ägodelar som alltid finns med: kameran.

Min "skylt" denna SKYLTSÖNDAG är framsidan på en liten handgjord läderbörs med ursprung i skinn- och tangolandet Argentina. En present som kom farande över havet nyligen. Givaren vet förstås att jag är grymt förtjust i tango, även om jag tyvärr tyvärr inte kan dansa, bara titta, lyssna och njuta av dem som faktiskt vet hur man viftar på foten på rätt sätt, knycker på nacken, sveper med kjolen ... och sjunger så att tårarna stockar sig i halsen ... den där olyckliga kärleken, den stora ensamheten, det oändliga svårmodet ... allt detta som finns i en tango ...

Nu följer tangon varje steg jag tar, om än långt från den där fyra-fjärdedels-takten som jag tror är den traditionella.
För mitt inre öra hör jag stråkarna, jag ser bandoneonens pulserande bälg  och är det inte självaste Carlos Gardel som sjunger en favorit: "El dia qu´ me quieras"  "den dagen när du älskar mig" blir det ungefär på svenska. I den lever i alla fall hoppet fortfarande!

Om du också skyltar kan du väl berätta det i en kommentar!

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. Ååh, tjusigt! Jag gick förbi hans museum i Bs.As. men var för tidigt ute så jag nöjde mig med att ta några bilder utanför. Det finns flera målningar på fasaderna runtomkring. Du kanske har varit där?

    SvaraRadera
  2. Jättefin, helt i min smak. Jag gillar också tango. :)

    SvaraRadera
  3. Kanske att jag skulle gå en kurs i tango. Det är en dans som jag gillar, men ännu inte behärskar. Men ett par som dansar bra tango är en njutning att se på. Tyvärr kan jag inte själv dansa tango. Fast det kan man ju ändra på. Tangomusiken är skön och speciell. Har länge gillat Astor Piazzollas musik, han är en favorit. Det var en film som fick mig att börja gilla Piazzolla, just nu kan jag inte minnas filmtiteln.
    En jättefin börs, vilken fin present. :-)

    SvaraRadera
  4. Härligt!! Tango är ju fantastiskt och så känslofyllt men att dansa det låter jag andra göra. Nöjer mig med att bara njuta ;-) Det var verkligen en snäll vän som skickade den fina börsen så långväga !! Snygg och så perfekt passande för kameran.

    SvaraRadera
  5. Jag hör i mitt inre hur Carlos sjunger på en knastrig skiva sina vemodiga tangoverser. :)

    Och så ska jag berätta att jag också har en skylt - lite större än din fina läderdito. :)

    SvaraRadera
  6. Fin present, och härligt att känna en sådan anknytning till Tango!

    SvaraRadera
  7. Även om jag inte gillar Tango så gillar jag kameraväskan - för att den är annorlunda - står ut liksom.

    SvaraRadera
  8. Anonym12:00 fm

    Snygg och perfekt att förvara kameran i. Kan nästan höra toner av tango när varje gång du plockar fram kameran :-)

    SvaraRadera
  9. Gillar att titta på tango och lyssna till musiken. Har dock inte provat att själv dansa.

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera