fredag, mars 28, 2014

TRAFIKERAT i Veckans fönster

Turistbussen trafikerar vägarna på Gran Canaria, från flygplatsen till de olika hotellen där soltörstande besökare ska tillbringa en vecka eller två, med placering i/vid poolen, på en barstol eller kanske vid ett dignande middagsbord, för att inte tala om frukostbuffén ...

Jasså, tyckte ni det fanns uttryck för en viss längtan i de där raderna?!
Inget kunde vara mer sant.
Gärna klättrar jag in i den där bussen och låter landskapet flyta förbi utanför fönstret. Havet. Bergen. Ser tomatodlingarna, vindkraftverken, kaktusarna, raderna med blommande bougainvillea. Och sjunker snarast möjligt ner i närmsta solstol med en bok i handen, kall dryck inom räckhåll.

Själva trafiken behöver passagerarna inte engagera sig i. Huvudvägarna är moderna och breda, fast fordonen är många, de flesta kanske inte med lika stora fönster som bussen på bilden. Men ett som passar när nyckelordet för Veckans fönster är TRAFIKERAT.

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. aaa det är skönt med sådana fönster
    ;-)

    Ja visst måste man vara ännu mera observant och köra med huvud och ögon på skaft så att säga när man kör MC. Jag måste dock säga att biltrafikanterna (inkl lastbils- och busschaufförer) tar en otrolig hänsyn. De är inte "värst" - det är ynglingar på sina racerhojar, men så är det dessa som det oftast slutar illa för.

    SvaraRadera
  2. Stora fina bussfönster med bra utsikt!

    SvaraRadera
  3. Inte utan att jag känner igen mig efter tre veckors rundresa i Indien! Nu börjar längta på en ny resa komma smygande men jag får nog sansa mig lite.
    Ha en skön fredagskväll!

    SvaraRadera
  4. Skönt med semesterfönster, med allt det roliga och sköna som ligger framför en! Jag har aldrig varit på Kanarieöarna trots att vi har rest mycket men någon gång ska det bli!

    SvaraRadera
  5. Har alltid gillat att åka buss. Inte behöver man bry sig om trafiken. Bara sitta där och njuta. Fast det var väldigt länge sen jag satt i en turistbuss. Nu blir det flyg och hyrbil istället när det är dags att dra iväg från ön ;-) Fin och passandde bild till temat !!

    SvaraRadera
  6. Ja du det är verkligen en skön feeling när man sitter där o har en vecka eller två framför sig.

    SvaraRadera
  7. Inte utan att man börjar längta till sol, värme och lata dagar. Fast det är klart, nu verkar ju våren ha kommit, så sådana här trafikfönster får nog vänta till hösten.

    SvaraRadera
  8. Skönt att kliva på en buss och slippa köra själv, då kan man njuta mer av utsikten och verkligen ta in naturen och annat spännande som händer utanför bussfönstret.

    SvaraRadera
  9. Det verkar vara samma lättare trafik på Gran Canaria som det är på Madeira. Där har de fått mycket EU pengar för att bygga tunnlar genom bergen som de förr fick ta sig runt på slingrande vägar. Numera går det fort och enkelt att ta sig från öns ena sida till en annan kuststräcka.
    Förstår att du gärna åker runt i en turistbuss och njuter av allt du ser. Det är ett trevligt sätt att trafikera främmande miljöer.
    Vill nog gärna se lite mer än bara någon badstrand när jag ändå tagit mig en bit bort på en semesterresa.
    Att uppleva nya miljöer är alltid spännande, även per turistbuss.

    SvaraRadera
  10. Anonym3:21 em

    Vari liggen utmaningen/svårigheten i enomdagenihundradagaristräck-bloggerandet om man inte ger det hele mer uppmärksamhet?

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  11. Hej Kulsprutan - vet inte riktigt vad du menar?

    SvaraRadera
  12. Förstår din längtan, även om mitt resande inte går till varma stränder. Att resa är härligt!

    SvaraRadera
  13. färdigpaketerat kan vara skönt

    SvaraRadera
  14. Anonym4:24 em

    Jag trodde det gällde fristående blogginlägg - inte temarelaterde typ under rubriken Veckans fönster eller SKYLTSÖNDAG.
    Så menade jag :)

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  15. Kulsprutan - fattar. Fast såna är inte reglerna, som tur är. Det kan bli snärjigt ändå, ska du veta! :-D
    En tanke med Blogg 100 är väl att man ska hitta nya skribenter som är kul att följa, men när jag insåg hur många det fanns att välja bland kroknade jag.
    http://bisonblog.se/2014/03/har-ar-alla-deltagare-i-blogg100-2014/Du kanske har större tur?
    Testa!

    SvaraRadera
  16. Anonym7:37 em

    Skulla aldrig drömma om att uttrycka mina åsikter i allas åsyn. Tack, men nej tack :)

    Kulsprutan

    SvaraRadera