måndag, mars 24, 2014

Bestyr för balkongbonde

-Men snälla rara, inte ska du väl SÅ penséer! Plantorna är ju jättebilliga! sa en person för vilken jag berättade att jag hittat en liten burk med frön jag sparat.
Fast det handlar ju inte om ekonomisk vinning. Det handlar om att vara balkongbonde.

Inte minns jag när jag hade missat att sköta mina penséer som sig bör, alltså nypa av varje blomma som blommat färdigt. Plötsligt fanns de där, frökapslarna med anlag till nytt liv, nya plantor, nya små fina blommor i lila, blått och gult. Så jag pillrade ut fröna och la dem i den där burken. Och glömde förstås bort alltihop.

Nu är de ihågkomna och nerpetade i en balkonglåda. För visst är det dags att gro nu!? Nog vet jag att man helst ska börja inomhus, men chansar på vårvärme.
I bästa fall kommer små gröna skott som, alldeles gratis, bidrar till prakten på balkongen i sommar! Om det funkar blir jag stolt och nöjd ... om inte får jag väl köpa plantor, som vanligt.
Det tänkta resultatet ...
Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Anonym9:35 fm

    Spännande. Fortsättning följer hoppas jag.

    Lenas syster

    SvaraRadera
  2. Vi lata låter frökapslarna ramla på marken och sköta sig själva :)

    SvaraRadera
  3. Visst är det spännande att så själv!

    SvaraRadera