måndag, mars 31, 2014

Mellan böcker

Jag är mellan böcker.
Ibland är det härligt, ibland är det lite sisådär. Just nu är det härligt!

Alldeles nyss la jag ihop "Gone Girl" av Gillian Flynn. En sorts deckare, men en ovanlig sådan (den "vanliga" sorten har jag tröttnat på, tror jag). Läsaren luras gång på gång att tro att gåtan är på väg att få sin (uppenbara) lösning, men så är det förstås inte. Historien tar nya vägar, ibland direkt halsbrytande, och det blir svårt att lägga boken ifrån sig!

Den har redan kammat in massor med proffstyckarberöm, bland annat i New York Times, så allt jag gör är att jag stämmer in i kören, även om jag är liiiite missbelåten med själva slutet. Överväger i alla fall att skaffa de andra två böckerna som Flynn skrivit.

Men innan jag gör det ska jag läsa "Jag heter inte Miriam" och då hamnar jag ljusår från det amerikanska landskap dit "Gone Girl" tagit mig. Miriam är huvudpersonen i Majgull Axelssons nya bok, som vi fått vänta på i tre år. Ikväll har jag hört henne prata om den och att det blir stark läsning är jag helt övertygad om.

Dessutom är den sällsynt vältajmad i en tid när romernas särställning i Europa hamnat i fokus  Miriam heter egentligen något annat och är född rom. Hon har varit i koncentrationsläger och överlevt, kommer så småningom till Sverige och Småland, där hon gifter sig med en tandläkare i Nässjö ... förvecklingarna är många och händelserna dramatiska. Snart vet jag mer.
För alldeles alldeles strax är jag inte mellan böcker längre. Utan mitt i.

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Anonym8:23 em

    Så spännade/"nytt" det låter.
    Då handlar det åtminstone inte om ´änglamakerskor´ eller hustrumisshandlare - det har 90% av böckerna skrivna av svenska författare jag kommit i kontakt med de senaste månaderna gjort.

    Hoppas fortsättningen av boken du läser nu är tillfredsställande.

    Kulsprutan

    ´Gone Girl´ is my next project/K

    SvaraRadera
  2. Men jösses människa vad har du läst egentligen?!?!

    SvaraRadera
  3. Anonym10:50 fm

    Blandad kompott av svenska författare, ingen värd att rekommenderas, nästan alla bäst glömda.
    Inget man gick omkring med ett leende på läpparna av precis. Försökte mej på en Camilla Läckberg också - och begriper inte varför hon säljer några böcker ö h t.....hoppas mycket på ´Gone Girl`.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  4. Majgull Axelsson var på Hisingen, lyssnade på henne, kanske läser jag denna, hon skriver lite tuffa viktiga ämnen.

    SvaraRadera