lördag, mars 01, 2014

Kvinnor är som avokado ...

Jag gillar avokado.
Nej, förresten, det gör jag inte alls. Jag älskar avokado. Det var en kärlek som väcktes direkt, vid allra första mötet, även om jag är osäker på var och när det inträffade. Och nu, alldeles nyss, har jag fått klart för mig att kvinnor och avokado har stora likheter!

Lycklig var jag i Argentina där man serverades "palta con salsa Golf"  en rosa lite majonnäsig sås gjorde avokadon, som där heter palta, sällskap. När jag bodde i Guatemala bestod min favoritfrukost av rostat bröd med avokado och salt, perfekt sällskap till morgonteet.

Ryktet om min förtjusning spred sig. Vilket ledde till att det på mitt skrivbord en måndag morgon landade den absolut största avokado jag någonsin sett. Den vägde över ett kilo och jag fick den i present, handplockad från "la finca" där den hade växt. Jag frossade och njöt!

Det är lätt att para ihop denna gröna trevlighet med en massa andra saker: räkor, självklart, löjrom, lika självklart. Bara lite pressad lime eller flingsalt kan faktiskt räcka. Men alldeles för få har testat att mosa in en avokado i potatisstompet. Det blir knallgott, passar både till fisk och kött. Kul med färgtillskottet dessutom! Att göra guacamole är inte ett dugg svårt och ännu ett perfekt sätt att ta vara på "alligatorpäron" eller "advokatpäron" som avokadon också kallats genom historien.

Två knep för att den gröna färgen inte ska gå över i brunt har jag lärt mig.
För det första bör fruktköttet hanteras med träredskap. För det andra ska man låta kärnan vila i skålen tillsammans med guacamolen tills det blir ätdags. Smart är hur som helst att vänta med tillredningen så länge som möjligt.

Som barnmat är avokadon oöverträffad: perfekt förpackning, rätt sorts fettinnehåll och mängder med mineraler och vitaminer innanför det ofta rätt så fula skalet. Bara att öppna och skrapa med en tesked, och tro mig, ungarna älskar det! När folk kommenterar att båda mina barn är längre än båda sina föräldrar brukar jag dra fram avokadon. Utan den hade de kanske inte växt lika mycket och blivit lika friska, tänker jag ...

För flera år sedan bloggade jag för första gången om avokado. Och inte vet jag hur man ska tolka det, men faktum är att ingen av mina mer än tre tusen bloggposter har dragit fler spam-kommentarer än denna. Ett popularitetsbevis eller ren slump? Återstår att se om även denna lilla text drar åt sig de där fåniga meddelandena, som Blogspot tack och lov stoppar innan de syns här.

Just den här veckan kan man köpa avokado för mindre än tre kronor styck på Ica. Jag som brukar köpa dem till dubbla priset (och vara nöjd) gläds förstås.
Sedan blir jag ännu mer upplivad när jag får en sprillans ny information om denna min gröna favorit. Det visar sig att avokado är en "klimakterisk frukt", alltså en som fortsätter sin mognad efter att man plockat den.

Se där, vi hör ihop! Vi är helt enkelt avokadokvinnor allihopa! Med allt det bra, fina och goda innanför det något skrovliga och robusta skalet!

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Vi åt nyss färsk ananas, den lika känslig för perfekt ät-dag, ska lukta lite sött.

    P.S.
    när makens dator ledig, ska jag ta bort spamfilter (under några dagar i färska inlägg).

    SvaraRadera
  2. Hannele - ananas är definitivt en annan exotisk favorit! Och mango!

    SvaraRadera
  3. P.S.
    jag gillar avokado med färska räkor à la 70-tal

    SvaraRadera
  4. (mango är också svår, ska ha precis perfekt mognad. Minns en mysig stund i mitt lilla studentrum med blivande maken typ 1980, vi hade köpt massa olika exotiska frukter som vi delade :)

    SvaraRadera
  5. Jag älskar också avocado. :)

    SvaraRadera
  6. Här är en till som gillar avocado!!

    SvaraRadera
  7. Jag reagerade direkt på första meningen. Vad då, tycker om?! Jag ÄLSKAR avokado! Eller palta om du vill. Så heter det i Bolivia också. Tur att du rättade dig. ;)

    Min favoritfrulle består att två mackor av finskt rågbröd med avokado, tomat och basilika på. Och en god café con leche på det, espresso förstås... inget vanligt bryggkaffe. På resan i Centralamerika levde jag på guacamole & nachos plus en stor portion sallad och ngt gott att dricka till. Nu blir jag hungrig ju! :p

    P.S. Lite lime på avokadon får den att hålla färgen längre.

    SvaraRadera
  8. Måste köpa avokado nästa gång jag handlar - blev så sugen av ditt inlägg. Tyvärr är det bara jag som gillar frukten/grönsaken i familjen så det blir inte så ofta att jag köper. Potatismos med avokado ska jag definitivt pröva någon gång.
    Ingrid

    SvaraRadera
  9. Åh vilket härligt inlägg! Jag hör också till dom som älskar avocado och vi har den alltid hemma. Den funkar till allt och alltid. Men att ha den i potatismos har jag inte provat så TACK för det tipset! Måste ju vara jättegott.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig berättelse om avokadon! Den på ett kg skulle jag gärna velat se och ta på! Det låter ju hur härligt som helst! Jag gillar avokado! :)

    SvaraRadera
  11. Anonym9:46 fm

    För 8-9 år sen planterade vi två olika sortes avokadoträn i trädgården och det är så roligt att gå ut och försöka leta reda på en frukt att plocka. Dom är grymma kameleonter och försvinner bland bladen.
    Däremot vet vi inte riktigt när dom ska skördas så dom får oftast ligga till sej inomhus tills dom är perfekta för att inmundiga.

    Lyxigt och exotiskt och spännande att plocka i egna trädgården! Och vi har ju klimatet för det här.

    Kulsprutan

    SvaraRadera