söndag, mars 09, 2014

Känner du Leif?

Det händer inte ofta att fantasin sätts i rörelse i samband med ett toalettbesök. Men någon gång ska väl vara den första - och nu har det hänt.
Sitter på tåget och avvaktar, röd gubbe måste ju bli grön. Den blir det och jag tar mig fram till toan på X2000 och lyfter på locket.

Att man inte får kasta "främmande föremål" i muggen känner vi till, och den lilla skylten förorsakar ingen reaktion. Jag har ändå inget att slänga. Men den lilla extra skylten där ovanför får mig att haja till. "Leif!" står det i all enkelhet, för säkerhets skull med ett utropstecken.

Va? Vem är han? Vad har han gjort? Varför pekas just Leif ut? Och av vem? Är det möjligen så att han brukar stå och kissa, extra olämpligt på en skakande tågtoa?
Det är nästan så att jag glömmer bort mitt ursprungliga ärende till toaletten, måste ju tillbaka till min plats och hämta kameran ...

Nu är alltså frågan vars svar borde vara värt ett monstruöst stort belopp: Känner du Leif och kan sprida klarhet i detta moderna tågmysterium? Ge oss kunskap, upplys oss, skingra dimmorna!

Den okände Leif är mitt bidrag till SKYLTSÖNDAG denna vecka. Och det här året-runt-skyltandet är som ni nog redan vet ett påhitt av Pumita. Via hennes blogg kan man ofta hitta andra söndagsskyltare.
Tänk om Leif dyker upp, i egen hög person!

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Haha.. kan dessvärre inte finna någon förklaring till vem Leif kan vara. Är dock ganska så säker på att någon strax kommer med någon fyndig förklaring... Skulle också hämtat kameran ;-)

    SvaraRadera
  2. Antagligen har Leif kastat en hel del i toan eftersom hans namn finns där. ;)

    SvaraRadera
  3. Den var rolig! Skicka den till Landet Runt, de visar alltid upp tokiga skyltar.

    SvaraRadera
  4. Haha, lika spännande överallt :)
    (bra att vara försiktig, jag har tappat makens kamera på toa)

    SvaraRadera
  5. Ha! Vilket mysterium.

    SvaraRadera
  6. Ha! Så han måste skämmas nu!

    SvaraRadera
  7. I den familjen pratar de inte med varandra... eller?

    SvaraRadera
  8. Jag tror att det är en av dessa så vanliga förkortningar: Lägg Ej I Föremål! ;)

    SvaraRadera
  9. "Lek Ej i Fekalierna" är en annan uttolkning ...

    SvaraRadera
  10. Det visar sig vid närmare koll att SJ mycket väl känner till LEIF-skyltarna men medvetet låter dem sitta kvar. Vem som satt upp den är såvitt jag förstår inte klarlagt.

    SvaraRadera
  11. Kul liten namnskylt. Jag som trodde att modellen av toasits heter Leif! I sann IKEA-anda har stolen på dass fått namnet Leif. Eller så har Leif bokat platsen, ibland finns inte platsen man har bokat, numret existerar inte i vagnen! Det har hänt flera gånger, att tågvagnen har färre sittplatser än vad SJ bokar och tar betalt för. Ett j-la sätt kan jag tycka! Lätt att tycka att SJ har s-k-i-t-tåg, det kanske Leif också tycker och vill visa det på dass. Men så ser jag att det inte alls är på det viset. Känner ett par Leif och den ena kan visserligen sitta en lång stund på toan, men kanske ingen anledning att döpa stolen till Leif?

    SvaraRadera
  12. Man kan bara avvakta och se om förklaringen dyker upp nån gång!

    SvaraRadera
  13. Jag vet bara att jag tappade ner ett par glasögon i en toa på en buss en gång. Jag heter Leif :-D

    SvaraRadera
  14. Jag vet bara att jag tappade ner ett par glasögon i en toa på en buss en gång. Jag heter Leif :-D

    SvaraRadera