söndag, augusti 16, 2009

"Att göra" - och mitt sista hemestertips

Jag hade en lista.
En lista med rubriken ”Att göra”.
Eftersom jag ändå skulle vara hemma under semestern, ha ”hemester”, skulle det väl vara smart att se till att stöka undan ett och annat, ge lite extra omsorg åt det styvmoderligt behandlade, uppmärksamma sådant som fått falla i glömska, reda ut små och stora trasselsuddar av konkret eller mer obestämbar typ.

Hur det gick? Jo tack, utmärkt. Listan är faktiskt i så gott som samma skick som ny.
Att prokrastinera är ett trevligt verb som måste få komma till användning då och då. Till exempel i semestertider. Nog är jag väl relativt duktig på att skjuta upp saker också i vanliga fall, men sällan passar det bättre att fösa saker framför sig än när man har långledigt – eftersom också morgondagen är jobbfri kan man ju faktiskt ta tag i saker och ting då, varför stressa?

Vädrets makt över den där listan ska inte underskattas. Varför röja i en mörk och dammig klädkammare när solen lyser, viken är inbjudande varm och den nyss påbörjade boken spännande? Nej just det, inte en endaste anledning. Man stänger noggrant dörren till det där skrymslet och förtränger alltihop, med solstol under armen och kall dryck i termosklädsel.

När sedan Molnet med Skuren kommer skulle det kunna tas som en fingervisning: dags att gå in, stryka en sak på den där listan och få ett bättre samvete.
Jo för all del. Men bio passar bra när det blåser och regnar, en liten shoppingtur med halva-priset-på-rean-priser kan också vara ett tidsfördriv under tak. Och böcker går som bekant att ägna sig åt alldeles oavsett klimat.

Så där håller det på. Dagar blir till vecka, veckorna blir till en månad – och vips! är det dags att gå till jobbet igen.
”Att göra”-listan?
Jag tror att jag ska ta och trolla bort den. ”Delete” är ett underskattat kommando på datorns tangentbord. Se där mitt sista hemester-tips!

Så småningom blir det väl en ny sådan där lista, men det kan jag tänka på då.
Prokrastinerare som jag är.

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Jag hade ju lite längre svemester (nytt ord jag läste häromdagen - fast det kanske inte gills, jag var en dag i Riga och en i Helsingör...) än du, så jag hann faktiskt stryka både några punkter och rätt mycket tvätt.

    Men det blir ett nytt sommarlov nästa år ... Guds barns glädje tar aldrig slut... Välj det som passar!

    SvaraRadera
  2. Välkommen,nu är det över för den här gången. Jag hann med det mesta på min att göra lista men jag hade fyllt på med nya punkter. Sommaren gick så fort.

    SvaraRadera
  3. Det bästa med semester är att kunna göra det man känner för - att-göra-listor har man ju tillräckligt många på jobbet. Tack för att du lärde mig ett nytt ord. :)

    SvaraRadera
  4. Oja! Just så!;-)
    Tröst om smultron: De på mitt barnbarns strå är odlade i deras trädgård!;-) Också ett sätt få den sommarglädjen!

    SvaraRadera