söndag, augusti 02, 2009

Hemestertips 8

Eftersom jag fått för mig att ännu en dag med mediokert sommarväder väntade föreslog jag en väninna en utflykt, till Steninge slott. Själv blev jag påmind om dess existens i en bok jag just läste, har bara varit där en enda gång tidigare.
I det hus som byggdes som ladugård 1873 inryms nu konstgalleri, museibutik, restaurang och butik för glas- och heminredningsprylar.
Att jag kom till Steninge förra gången berodde helt och hållet på stickkonstens mästare Kaffe Fassett, vars verk ställdes ut. Nu kollade jag inte ens vad de hade - men vilken härligt positiv överraskning det blev: Yrjö Edelmann, retrospektivt, har ljuvliga saker att bjuda på! Det var rena turen att jag tog mig därifrån utan att ha impulsköpt en alldeles för dyr litografi - originalen kostar hundratusentals kronor. Men att titta går på 70 spänn, det var det värt!
Så om du har vägarna förbi, eller behöver ett utflyktsmål inte alltför långt från huvudstaden: Yrjö Edelmanns oljor väntar, en trappa upp i Steninges ladugård. Pågår in i september. Ett riktigt bra hemestertips!
Och vädret? Jo, strålande. Passade en promenad i slottsparken. Dessutom blev det lite presentshopping ... jag gillar glas ...


Bilden från Steninges hemsida, ur annonsen för utställningen.

4 kommentarer:

  1. Vilket sammanträffande. Var själv där häromdagen när jag blev vallad av maken efter en lång sjukperiod. Virrig som jag var (är) så la jag aldrig märke till utställningen. Typiskt! Men jag bor ju nära så jag kan åka tillbaka minsann. Hur som helst så promenerade vi också runt och jag blev gråtfärdig av hur eländiga byggnaderna har blivit runt om. Även slottsbyggnaden håller på att rämna. Tråkigt. Men det kostar att hålla slott i trim. Oj, det blev ett långt snick, snack. Toodeloo...

    SvaraRadera
  2. Jag hade turen att vara på kurs där för några år sedan. Det är verkligen fint. Inne i hotelldelen såldes då en del hantverk. Jag föll som en fura för en väggljusstake gjuten i betong och smide, så den fick följa med hem, den gången.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! En lagom lång utflykt en helg. Dit vill jag och se hennes tavlor innan den utställningen är slut.

    SvaraRadera
  4. Kul. Kaffe Fassett är också bra, såg honom i Göteborg.

    SvaraRadera