tisdag, augusti 11, 2009

Tisdagstema: Dekorationer



Veckans tisdagstema är alltså dekorationer. Och pryder oss och vår omgivning, det gör vi ju alla mer eller mindre, till både vardag och fest.

Mina bilder kommer från utställningen "Krona och krans" som jag såg för ett par veckor sedan på Rackstadmuseet i Arvika. Utställningen, med fokus på bröllop i olika tider och modevarv, var som helhet en besvikelse (fast deras fasta del är alltid värd besöket) men där fanns enskildheter som var kul att se.

Här har ni överst en huvudbonad tänkt för en brud, i mitten en brudklänning som jag inte hade velat gifta mig i, fast dekorationerna är originella. Och längst ner några skojiga mössor för kallare väderlek, kanske inspirerar de någon händig handarbeterska?

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Hihi, kul, man blir glad av dem.

    jag som gifte mej i mammaklänning :)

    SvaraRadera
  2. Undrar om bruden kunde röra sig i den svulstigt dekorerade huvudbonaden. Kul att se i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Hur kul som helst och varför inte gifta sig i den där utstyrslen.. originellt i alla fall.. varför ska man vara som alla andra.. stöpta i en form.. gillar.. hade själv velat se den här utställningen:-)

    SvaraRadera
  4. Det var fint dekorerat.

    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  5. Verkar vara en kul utställning! Buketten var väldigt vacker!


    /christina

    SvaraRadera
  6. Kul att få se något därifrån. Har flera gånger önskat mig en avstickare dit när vi varit i värmland, men det blir aldrig av.

    SvaraRadera
  7. Härligt!!!

    Vet du hur länge den här utställningen pågår?
    Jag känner starkt behov av att se den efter att ha sett dina bilder!!

    Ha en fin dag!
    Anna

    SvaraRadera
  8. Anonym2:00 em

    t.o.m 16 augusti enligt
    http://www.rackstadmuseet.se/

    SvaraRadera
  9. Utställningen finns kvar i bara ett par dagar - tas ner den 16 aug, men det är nån sorts vandringsutställning så den kan nog dyka upp nån annanstans. Fast som jag redan skrivit, som helhet var den en klar besvikelse, den hade alltför tydliga spår av sponsring vilket betydde att prylar som knappast hade den ringaste betydelse för ämnet fanns med, t ex ett plagg av en regional högst kommersiell designer som inte har ett smack med bröllopstraditioner att göra. Tyckte jag, alltså.

    SvaraRadera
  10. Anonym3:18 em

    Krona och krans
    Krona och krans – smycka till fest och bröllop
    Leksands Kulturhus - sommarutställning
    6 juni – 13 september 2008.

    http://www.leksand.se/sv/Startsida/Kultur-och-fritid/Kulturhuset/Utstallningar/Tidigare-utstallningar-/Krona-och-krans/

    SvaraRadera
  11. Kul och ovanliga dekorationer.

    SvaraRadera
  12. Det var roligt att få se dina dekorationer ...
    Jättefina och intressanta!

    SvaraRadera
  13. Den där översta hatten påminner mig om en avlägset bekant som har ett syndrom som heter Prader-Willis syndrom. Personen är väldigt kreativ och allt som åstadkoms är så överhopat med dekor och pynt så att det ibland knappt syns vad som var avsikten att skapa.

    SvaraRadera
  14. Vilken fantastisk skapelse att gifta sig i/Lis

    SvaraRadera
  15. Hannele - mammaklänningar kan väl vara hur fina som helst?! din var säkert det!
    Ingela - se där ett för mig hittills alldeles obekant syndrom!!! Tack och lov tror jag att jag klarat mig undan det, åtminstone hittilld!
    Lis - vilken hade du valt till ditt bröllop: klänningen eller den brudkroneliknande saken????
    Till er som blev sugna på utställningen: jag hade baissat den så rejält så en kompis som åkte dit och tittade blev riktigt glatt överraskad ... så kan det gå!

    SvaraRadera
  16. Mycket fina dekorationer! speciellt blommorna. Fina bilder.

    SvaraRadera