torsdag, augusti 20, 2009

Prepositioner i kräftans vänkrets

Det är dags nu. Den klassiska gamla premiären må vara avskaffad, men det är så här i augusti som vi äter kräftor, även om de finns i frysdiskarna året runt.
Fast varje gång är det ju ett lotteri: vilken sort ska man köpa? Vi studerar resultaten av tester i tidningarna, vi frågar vänner och bekanta, vi konsulterar butikspersonalen.

Sedan slutar det ändå oftast med att man bara tar en förpackning på måfå – kanske till extrapris – och hoppas på turen.
I alla fall gjorde jag så. Men när jag kom hem och tog upp paketen ut kassen blev jag lite lätt irriterad.

Jag har köpt kräftor som är "kokade i krondill”. Jaha.
”Enligt gammalt svenskt recept” står det också. Jaha.
Och hur kan det ha gått till då? Känner ni någon, ung eller möjligen jättegammal, som fått krondill att koka? Det är i och för sig förmodligen teoretiskt möjligt, men man lär få samla ihop en ryslig massa dillkronor och ha en väldigt omfångsrik gryta innan det bildats tillräckligt mycket vätska för ett kräftkok.

Lite påminner det om en Hassan-klassiker, när man erbjuds köpa schampo för mjäll medan kunden vill ha schampo mot mjäll.
Tror att man tryggt kan utgå ifrån att mina kräftor kokats med krondill, i en gryta, hög värme, för bättre smak, till allas förtjusning.

Men en fråga jag ofta ställer mig, det är varför stora aktörer på den kommersiella marknaden (även om tidningar och bokförlag verkar ha lagt av) inte använder sig av kvalificerade korrekturläsare innan de låter trycka dyra broschyrer och förpackningar i hejdlöst stora upplagor.
Så skulle vi i kräftans vänkrets kunna slippa reta oss på prepositionerna och i stället ägna oss åt att suga och sörpla och (förhoppningsvis) njuta.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Då skulle du försöka dig att förstå bruksanvisningen till min kaffemaskin. italiensk tillverkare som efter bästa förmåga försökt sig på svensk text. Mycket underhållande men inte särskilt klargörande eller informativt.

    SvaraRadera
  2. Då kanske det här är nåt för dej - en klassiker:
    http://www.avigsidan.com/avigsidan/gsnipa.html

    SvaraRadera
  3. Jag som inte är totalfanatisk och uppvuxen på kräftor, tycker att det duger gott med en eller två + stämningen och nubben. Men gubben - han har ätit äkta kräftor sen han kunde tugga, och har beställt 3 kg till hutlöst pris... färska svenska ska det va. Jag är för snål för det - men han vann förstås. Och får betala kalaset! Vi kommer bara att vara 6 vuxna + sångfågeln...

    SvaraRadera
  4. TAck för ditt besök!
    Jag fick båda dina kommentarer.

    Nu gjorde du mig sugen på kräftor.
    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  5. Anonym10:21 em

    Jag tar det säkra för det osäkra och äter nästan bara havskräftor, fångade i västerhavet av min yrkesfiskande ingifte svåger, kokade i havsvatten av min svägerska, som kan det där med exakt antal minuter innan kräftan blir för torr.
    Ingen dill, inget annat än vanligt havsvatten.
    Kanongott.

    SvaraRadera
  6. Jag är inte galen i kräftor utan föredrar räkor och hummer. Men jag köpte en sån där liten hink med svenska kräftor på NK förra helgen och hjälp vad goda de var. :-)

    Förutom dem nu då har du koll på vilka man ska köpa i år som fått bra testresultat?

    SvaraRadera
  7. Tack för länken. Jag skrattade gott.

    SvaraRadera
  8. tja, översättningsmaskiner är inte billiga heller.
    Ordens valenser ändras hela tiden, tur det.


    Dessutom hängde jag inte med...
    men min kaviar med krondill är god.

    SvaraRadera