måndag, augusti 17, 2009

Vad rönnbären berättar

Rönnarna är redan fullbehängda med vackert orangeröda bärklasar.
-Oj, så mycket snö det blir i vinter, säger folk som kan sin Bondepraktika, för i den lär det stå att om rönnen har gott om bär blir det också mycket snö.

Men nu har jag stött på en teori som säger precis tvärtom:
Om rönnen har gott om bär blir det lite snö – för trädet orkar inte bära så tungt två gånger om året, alltså måste det bli mindre snö på grenarna som redan gjort sitt med de många bärklasarna.

Det fiffiga med detta är ju, att vilken av teorierna som slår in kan man alltid hävda att man fått naturens eget förhandsbesked och därför står beredd med lagom mycket kraft i snösvängen. Kanske borde detta snarast rapporteras in till landets alla kommunalhus?

Fast där skulle väl reaktionen bli ungefär ”surt, sa räven”. Och den tesen har jag inte stött på någon som ifrågasätter.

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Jag har hört båda delar... om snömängden kontra bärmängden... och vet inte vad som är sant och rätt. Själv hoppas jag på en varm vinter utan snö och is.

    SvaraRadera
  2. Jag längtar inte heller efter snö. Det gör jag bara dagen före julafton. Av fånig tradition, får man anta.

    SvaraRadera
  3. Jag har också hört bägge delarna. Och att rönnen ger så mycket bär för att fåglarna ska kunna äta upp sig de åren det blir mycket snö och svårt att hitta mat.

    SvaraRadera
  4. Och inget är så svårt att sia om som framtiden ...

    SvaraRadera