torsdag, augusti 27, 2009

Med brösten i fokus

Det finns en affär i Gamla Stan i Stockholm som har en förunderlig dragningskraft på turister. Särskilt gäller det folk från Asien. Man kan se dem flockas framför skyltfönstret, de pekar, kommenterar, döljer en skrattande mun med handen. Sedan kommer kamerorna fram, men de ser sig lite ängsligt om – det är väl ingen som kommer och bråkar nu, tycker vi är oartiga?

Ingen bråkar, såvitt jag har sett. Och även om det där skyltfönstret inte är en av de attraktioner som vår huvudstad är mest berömd för, så undrar jag om inte just de där fotografierna blir ganska flitigt visade i Kyoto och Hongkong med omnejd när de artiga globetrottarna kommit tillbaka hem.

Butiken säljer diverse klädespersedlar. Bland annat och kanske framför allt kan man här köpa damunderkläder. Men inte vilka underkläder som helst. Detta är affären som visste att Big Is Beautiful långt innan Jytte Meilvang fått in en fot på HM. För har du haft svårt att hitta tillräckligt stora storlekar så finns räddningen här. Och är man 130 cm lång och i princip utan såväl rumpa som byst, då framstår självklart de här jätteplaggen som något riktigt exotiskt. Är man dessutom en asiatisk man som tycker att svenska valkyrior generellt sett är stora som hus blir anblicken ännu mer anslående. Självklart ska detta plåtas!

Stora trosor har naturligtvis sin tjusning, men det är behåarna som tar priset. Faktum är att man stannar till, även om man inte hunnit längre än till 85C själv. Jasså, kan de bli SÅ stora? Hur kul är det?
De här behåarna är konstruktioner som snarast får en att tänka på veckohandling, ni vet: en kasse i vardera handen, tungt. Konstruktionen måste ha hållfasthetskalkyl och tåla belastning med marginal. Axelbanden är följdriktigt som hängslen.

Att somliga drömmer om superstora bröst som förtjänar att kallas bomber/meloner/kanonkulor, det är ingen överraskning. Att många dessutom gör slag i saken och köper nya, i häpnadsväckande storlek, det är inte en nyhet det heller. Men den som handlar i den här turistmagneten, den har förmodligen inte lagt ut en enda krona på storleken, bortsett från vad allmän näringstillförsel kostar. För det handlar inte om glamour-produkter.

Sist jag flanerade förbi den där affären stannade jag också till och slängde en blick på det skyltade. Hann tänka att om utvecklingen fortsätter som den börjat så kanske jag hamnar på deras kundlista också en vacker dag. För tendensen är otvetydig, och fortsätter det så här riskerar man att en vacker dag vara så framtung att man helt sonika tippar över och står på näbben.
Det vore något för japanerna att föreviga. Med brösten i fokus.

Det här är ett konstverk plåtat i Paris i våras. Nej, det är INTE jag som stått modell.

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Asiater är lite kul de...

    och den affären låter inte som jag behöver använda mig av, med myggbett så finns behåar överallt.

    SvaraRadera
  2. Kul eller tragiskt? Själv satsar jag på att byta ut min storlek från 85D till 80B. Är lite trött på att känna: här kommer mina bröst och sen kommer jag...

    SvaraRadera
  3. Som sonen konstaterade en gång när jag sa att mina äkta meloner är värda 30 000:-
    "De som köper tuttar, får dem i brösthöjd..."

    jag har gått förbi den affären flera gånger, har funderat på att gå in och köpa nångång, men jag tycker alltid att jag är så himla svettig när jag kommit till den delen av stan.

    SvaraRadera
  4. Gunilla: Mina 90D har också en tendens att presentera hela sällskapet...

    SvaraRadera
  5. Jag var sååå nöjd i min ungdom (30 år), när jag inte hade nåt extra att släpa på, nu hittar jag inte min storlek längre i vanlig affär. Inte dottern heller, hon är smal och har lite kurvor.
    Hur ska man se ut egentligen??

    SvaraRadera
  6. Som liten pojke var jag fascinerad av dessa enorma bh:ar. Jag tänkte på min dagmamma Sigrid som utan problem skulle kunna fylla ut ett par sv dessa tandemsegel.En god människa som jag fortfarande minns med värme.

    SvaraRadera
  7. Makalöst rolig läsning! Var ligger affären i Gamla Stan? Har tydligen missat den. Kanske skulle behöva den i framtiden. Nu är det 85C som gäller, men man vet ju aldrig...

    SvaraRadera
  8. Förresten, Häxan, fanns du i den månghövdade publiken på det program jag just avnjutit?

    SvaraRadera
  9. Bloggblad: nä. Antar att du menar Kristallen. Gick en gång, dötrist. Har f ö inte fått frågan i år heller, så det så! F ö tror jag vi skulle kunna låna bh av varandra!!!
    Musikanta - det är på Västerlånggatan, rätt långt åt Slussen till!
    BB - "tandemsegel" var en vänligare variant på det jag brukar kalla två hopsatta ica-kassar!
    Hannele, kolla modellen jag gör reklam för i komm. på inlägget ovan.
    Gunilla - du aaaanar inte hur det känns när de verkligen kommer först!
    Nina - myggbett inte heller kul, förstås - vi är ju aldrig riktigt nöjda.

    SvaraRadera