onsdag, augusti 05, 2009

Tack, tre räcker!

Jag tror att jag har fått tre stycken nu.
Tre presenter från Bonniers bokklubb. Det är inte den sortens presenter man får som bonus för att man köpt något, det är en present för att man (i pur tacksamhet?) förhoppningsvis ska lockas att köpa något.

Därför har jag nu för tredje gången fått en sak i äkta plast. Idog efterforskning ger vid handen att saken är tänkt för att hjälpa till när man vill skala en citrusfrukt, oftast en apelsin, kanske.
Har jag då månne saknat ett sådant hjälpmedel? Nej, inte ens när jag fick den första.
Känner jag någon som skulle vilja ha en apelsinskalare av plast? Nej.
Har jag inte ändå frestats att pröva denna nymodighet, förmodligen en väl övervägd och länge produktutvecklad tingest, formgiven av ett expertteam? Nej.
Har denna oväntade gåva på något sätt förgyllt min vardag? Nej.
Blir jag glad om jag får en till? Nej.

Och så den för givaren rimligen allra mest intressanta frågan:
Har jag tack vare apelsinskalaren i limegrön plast övertygats om att det är en bra idé att köpa böcker via Bonniers Bokklubb? Nej.
Jag är tvärtom bergsäker på att det numera är det absolut dyraste sättet att fylla på i bokhyllan, dessutom föredrar jag av såväl vikt- som pris- och utrymmesskäl pocketversionerna, och de allra flesta nya böcker orkar jag vänta några månader på.

Men OM, jag säger OM, någon där ute vill ha en apelsinskalare så skickar jag en direkt. Maila bara namn och adress så kommer den – du tvingas inte ens köpa ett endaste ex av Klimakteriehäxan i bokform!
För egen del säger jag tack, men nej tack. Tre räcker – och blir över.

Copyright Klimakteriehäxan

13 kommentarer:

  1. Ha ha - sådana där får jag också från Bonniers, senast häromdagen.
    Min favoritfärg var det i alla fall på den som kom i brevlådan nu - illgrön.

    SvaraRadera
  2. Dt där är ju till för att hålla sidorna på plats när man ligger och läser :)

    P.S
    På Hisingens loppis hittar jag nästan nya pocket för en guldpeng. Så har jag även hört talas om bibliotek, där man även kan ladda ner talböcker, gratis.

    SvaraRadera
  3. Jaha, då vet jag att det åtminstone ligger ett reklambrev från Bonniers och väntar på mig när jag kommer hem från Italien. Det brukar komma sådana där små skalare till mig också och de åker ner i en låda och så glömmer jag bort dem. Och inte heller jag vill ha de där tunga böckerna som är så svåra att få med på resorna.

    SvaraRadera
  4. NÄÄ Hannele, de där bokhållarsakerna ser helt annorlunda ut. Såna har jag också fått. Och då fanns det i alla fall ett litet samband med själva varan!!!
    Susanne det är lite konstigt att man lik förb-t lägger dom i en låda! Jag gör också det! Som om det inne finns nog prylar ändå!
    Mian - du kanske rent av använder din, åtminstone nu när du har en i favvofärg? :-D

    SvaraRadera
  5. Anonym6:08 em

    Tack, men nejtack.
    I brevlådan idag hittade jag samma fantastiska erbjudande, men rev raskt kuvertet i bitar och slängde allt i brännbart.
    Det är minst andra gången jag får den sån onödig apelsinskalspryl, lika onödig som de gratissaker man erbjuds på plastparty.
    Nej, nu ljuger jag, för på senaste plastpartyt valde jag (på rekommendation av andra) en tunn orange silikonfyrkant avsedd att ge handen extra kraft vid öppnande av trilskande glasburkar.
    Fungerar utmärkt, dessutom perfekt att ha under en bunke på bänken när man ska vispa något.
    Bunken står helt still, jättebra.
    Ibland är plastprylar bra!

    SvaraRadera
  6. Tack för erbjudandet men istället kan du få en gul eller oraga av mig. :)

    SvaraRadera
  7. Anonym7:17 em

    Sorry, orange ska det naturligt vis stavas.

    SvaraRadera
  8. Precis ett sånt brev som jag morrade över igår!
    Förstod inte sambandet apelsinskalare - böcker. Skulle aldrig komma på tanken att äta just den frukten när jag läser.
    All denna reklam - borde inte böckerna bli billigare utan den?!

    SvaraRadera
  9. Vill nu gärna stolt meddela, att jag lagt den senaste apelsinskalaren i påsen för återvinning av hårdplast. Samt lägga till att Hannele som vanligt har rätt i att bibliotek är en fin uppfinning.

    SvaraRadera
  10. HUR vet man vad alla dessa saker är till för, hittar aldrig bruksanvisningar..

    SvaraRadera
  11. Jag har också fått en och instämmer helt i allt det du skriver.

    SvaraRadera
  12. haha... för nåt år sen fick jag ta bloggen till hjälp för att lista ut vad det var. Jag trodde förstås att det handlade om böcker... fick också en grön idag, har två förut.

    Men jag känner en som faktiskt inte kan skala med naglarna, eftersom naglarna inte finns... så EN person vet jag som borde ha... fast han brukar skära apelsinerna i bitar...

    SvaraRadera
  13. Jodå, det låg ett likadant bokklubbsbrev och väntade på mig. "Den lilla gröna" ligger nu i kökslådan. Någon gång ska jag väl rensa ut alla de där plastprylarna som ligger och dräller där, och bli lika duktig som du. Men egentligen undrar jag varför jag inte slänger med en gång. Marsch, iväg med mig!

    SvaraRadera