söndag, augusti 30, 2009

Också en trädgräns

Upptäcker att jag står och glor på en skylt i en port, en sådan där alla de boendes efternamn finns listade.
Då slår mig plötsligt en helt lösryckt tanke: hur trädfixerade vi är i Sverige!

Det finns massor av folk som har lånat sina namn av vanligt förekommande träd. Tänk själv hur många du känner:
Al, Alm, Ask, Asp, Björk. Ek, Gran, Hassel (ja det är kanske mer en buske men ändå), Lind, Pil, Rönn.
Du har träffat åtminstone någon med något av de där efternamnen, även om de kanske stavar lite olika.

Men det verkar finnas en trädgräns också i namnkatalogen. Har du stött på någon herr, fru eller fröken Tall? Nej, inte jag heller. För att inte tala om Poppel.
Nu har jag gjort lite snabbresearch i ämnet. Det finns flest Lind och Al, tätt följda av Björk – det är toppskiktet.

I mellanskiktet hamnar de andra, med Ek på en stark fjärdeplats. Alm blir femma, sedan kommer Asp, därefter Pil, sedan Ask och Rönn som ligger nästan jämsides. Hassel vinner buskligan med dubbelt så många innehavare som Vide.
Och tallen då, denna stolta fura som vi har till så mycket? 351 personer signerar sina viktiga papper med ”Tall”.
Poppel lyckas jag bara lokalisera två, damer båda. Klart utrotningshotad.

Därmed sätter jag ett VSB – Vilket Skulle Bevisas – det finns en trädgräns också i namndjungeln.
Och allt detta bara för att det stod Ek i den där porten. Undrar om Eks dörr är en ekdörr?

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Finns en på ett universitet nära dej som brukar sticka ut hakan i massmediefrågor! Kent A! Men ni kanske inte umgås?

    SvaraRadera
  2. Anonym9:36 fm

    Jag som ska gifta sig med en Herr Blom .... men hur som helst, det är intressant att många svenska efternamn stammar ifrån naturen eller ifrån namn (som Andersson); däremot i Tyskland är det oftas en yrkesbetäckning som Mueller(målare), Schneider (skräddare) och så vidare eller någon egenskåp som Lang (lång) ... vist är det konstig. Men jag trivs med Herr Blom faktist. Hälsningar / ela

    SvaraRadera
  3. Gustafsson10:23 fm

    Blom? Känner du någon som heter nåt med blom?

    SvaraRadera
  4. Jag känner en Herr Tall.
    Visst är vi fixerade vi naturnamn -själv heter jag Sandberg. Det finns ju dock inga sandberg i naturen så jag har funderat på att ändra det till Sandhög, Sanddyn, Sandbunke eller varför inte Klitter. Vissa dagar funderar jag dock starkt på att behålla berg och kalla mig Fummelberg...

    SvaraRadera
  5. Jag har också funderat mycket över våra efternamn. Det är ju inte bara träd som vi heter utan andra naturföreteelser som ström, berg, fjäll, skog, sjö, strand,stig, mark, mo etc. etc.

    Även sånt som finns PÅ träd som löv, blad, gren, kvist, bark...
    Att heta Strömberg är väl inte så konstigt, men vad sägs om Bergkvist? De har ju inte något samband?

    Det är väl bara här uppe i Norden som vi är såna naturälskare när det gäller namn. I England och Tyskland, som "Med färg och ljus..." ovan skriver, är det ju mest namn på yrken som gäller. Och varför är namn med gräs- så sällsynta när t.ex. namn med vass- inte är det. Vassberg kan man heta men inte Gräsberg, eller? Säj det den som kan!

    SvaraRadera
  6. Bergvall då? vad säger du om det, Musikanta? :-D

    Grattis, Ela! Det blir säkert trevligt att vara Fru Blom!

    Gunilla - nja, inte Sandhög i a f!!!

    Gustafsson - jo då, hade en kurskamrat t ex .............

    SvaraRadera
  7. Grustag kanske hade varit ännu bättre? :)

    SvaraRadera
  8. Hm, du hittade ingen Lärk? Eller HUR vi ska döpa ngn efter ett lärkträd... Har ett nedanför här vid sjön nämligen. Ja, orsaken till att jag kom på just det trädet, hihihi...
    Må så grankott...

    SvaraRadera
  9. Anonym1:19 fm

    Tack for intiresnuyu iformatsiyu

    SvaraRadera