fredag, mars 22, 2024

Fem gånger fem

Elisa Matilda startar varje fredag med att ställa fem fredagsfrågor, och i dag är det absolut siffran fem som är allra viktigast. Resultatet blir fem gånger fem!

  1. Vilket ord på fem bokstäver beskriver ditt humör idag?
    Lugnt.
  2. Vilka fem ord beskriver planerna för din helg? Bio, barnbarn, promenad, måltider, tv.
  3. Nämn fem adjektiv för att beskriva din vecka. Stillsam, vårlik, kulturell, behaglig, (ganska) lat.
  4. Vilka fem saker ser du i din närhet? Krukväxter, skrivbordslampa, bokhög, handväska, glassak (souvenir från Åland, se bild! Klicka på den så blir den större och man ser den bättre)
  5. Vilket av dina fem sinnen är starkast? Ser dåligt, har uselt luktsinne och därmed svagare smak, men jag hör förvånansvärt bra!
Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. vilken häftig flaska, jättefin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den! Och hur gjorde dom????

      Radera
  2. hörapparat skaffade jag för att höra barnbarnen bättre, har mycket bra lukt- och smaksinne

    SvaraRadera
  3. Jag hör inte så bra, men det kan väl vara en fördel ibland! Däremot är min syn bra! Jag har glasögon och så, men jag ser i bilder och är väldig känslig för andras minspel t.ex. Ser direkt när ord och ansikte inte stämmer. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är dels starropererad, dels glasögonbärare, så med glasögon ser jag hyfsat men har t ex dåligt mörkerseende.

      Radera
  4. Mysigt att träffa barnbarnen, kul med bio, vilken film ska du se? Lyckost dej som har bra hörsel!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska se den så omtalade "Den sista resan". Har näsduk med mig.
      Ja, man får vara glad att man hör!

      Radera
    2. Åh, den filmen har jag hört gott om!

      Radera
  5. Glassaken från Åland är hur cool som helst. Hade aldrig gissat att den var en suvenir från Åland.
    Kul att läsa att du också var lat i veckan - känns skönt faktiskt:-)
    Inget fel på min hörsel heller, men mitt lukt- och smaksinne är aningen vassare, vilket jag är rätt så nöjd med. Gillar ju sniffa på godsaker och äta upp dem sedan;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vara lat är skönt för det mesta, men nog har jag dagar när jag önskar att jag hade uträttat något som vore åtminstone liiiite viktigt ...

      Radera
  6. barnbarn blir det inte förrän nästa vecka. tjusig flaska! min vecka har varit allt annat än lat, men jag skulle snart behöva en lat vecka. min hörsel har blivit sämre, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att höra sämre verkar vara jättevanligt bland folk, inte behvöer de vara särskilt gamla heller! Det blir kanske min tur också.

      Radera
  7. Ibland är det skönt att vara lat - själv har jag problem med att hinna vara så aktiv som jag vill. Glassaken från Åland var väldigt fin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föll direkt för den där flaskan, men har aldrig fyllt den med något - har den bara att titta på (när jag exvis är lat)!

      Radera
  8. Luktsinnet, det är kass hos mig också. Tror det beror på att jag var storrökare från tonåren ända fram till 2009 då jag bara la av utan några större problem. Synen är väl okej utom mörkerseendet som nu är så dåligt att jag inte gärna kör bil när det är mörkt. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bävar alltid för att köra bil i mörker och gör det ytterst sällan och då bara korta sträckor! Trodde det skulle bli bättre efter starroperation men det blev ingen skillnad. Att luktsinnet domnat av skyller jag på en lång rad bihåleinflammationer av elak sort. Lönar dig hur som helst inte att klaga, jag har kommit lindrigt undan ändå (hittills)!

      Radera
  9. Så skönt med ett lugnt humör, det är skönt att ha det så 🙂

    SvaraRadera
  10. Jag har trott mig ha bra hörsel,ända tills mina tjejer undrade varför jag jämnt skriker när jag pratar...Fin flaska, undrar om äpplet är handblåst där inuti. Min bokhög här bredvid mig består av tre böcker just nu, känner mig lite schizofren då jag varvar mellan dem mest hela tiden. Njut av barnbarnskramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle också vilja veta hur glasmästaren gjorde!
      Jag vidhåller nog att min hörsel är tämligen intakt, men några av mina vänner har´börjat prata väldigt högt ... :-D
      Har också flera böcker på g, lite för många tror jag.

      Radera