måndag, mars 04, 2024

SELFIE om shopping

Det har blivit dags för den tionde SELFIEn av årgång 2024! Veckorna går fort, måndagarna trillar in och tills vidare gör den här bloggutmaningen det också. 

Nu ska det handla om något vi alla ägnar oss åt vare sig vi vill eller inte: shopping. För även om många alls inte tycker att det är lustfyllt att gå in i butiker behöver man ändå skaffa både mat och kläder och diverse annat som får vardagen att fungera. Håll till godo med sex nya "nycklar" på temat!

1. Handla med eller utan inköpslista? Brukar ha en inköpslista på papper men inte sällan glömmer jag den kvar på köksbordet ... fast har man en gång skrivit den hjälper det minnet! Sedan tillkommer spontaninköpen när lusten väcks.

2. Den sortens vara handlar jag på nätet: Det blir nästan bara böcker, och inte särskilt ofta det heller, men till jul när man ska ha ett litet gäng. Enstaka plagg har jag lockats att klicka hem, med varierande framgång. 

3. Den sortens vara handlar jag i fysisk butik: Det mesta, helt enkelt (eftersom jag inte vill att stadens gator bara ska kantas av nagelsalonger och lyxfik). Inte minst mat. Det är när jag går runt i matbutiken som jag får inspiration till matlagningen hemma i köket. Dessutom kan jag kolla hur grönsaker ser ut, titta på bäst-före-datum och ibland hitta bra extrapriser på "ät-snart-varor". Skor? Måste provgås. Fattar inte hur man kan köpa det på nätet.

4. Så betalar jag för mina köp: Oftast kort. Ibland Swish. Kan sakna kontanterna och tänka att vi faktiskt borde värna om dem. Tänk att inga barn vet vad en spargris är längre!?! Och när sökte jag upp en bankomat senast, kan inte minnas det!

5. Den nedlagda butiken saknar jag ofta: Vår närbutik, trots att jag är pinsamt medveten om att jag inte aktivt stödde den tillräckligt, eftersom den hade skyhöga priser. Kan också sakna Picard, franskt djupfryst av hög kvalitet.

6. Den onödiga varan slinker ofta med hem: Diverse godis. Och visst, jag har för många klädesplagg. För jag tycker ju att godis är gott och att kläder är kul.

Hoppas att många klickar runt så att vi fortsätter att bekanta oss med varandra. Har du lagt in en länk till ditt inlägg här i min kommentarsspalt kan du hur som helst räkna med att åtminstone jag kommer på besök! Förra veckan fick vi SELFIE-glimtar på temat namn från  Hannele, MrsCalloway, Ingrid, MiaSusjosBPFemfemmanHannaPaulaNillaNettan, RobertWAnkiKinaProfessorDeutschKrakaSmile.

Copyright Klimakteriehäxan

43 kommentarer:

  1. Rätt roliga frågor ich som den förra :) Nu är jag med. Shopping är ju ett nödvändigt ont ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du hänger på, roligt att läsa dina svar också. Och visst måste man väl få en liten glass emellanåt?

      Radera
  2. jag tycker i mångt och mycket precis som du!
    http://mrscalloway.blogspot.com/2024/03/selfie-v-10-2024-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vi tycker som vi tycker för att vi vet varför, eller hur? :-D

      Radera
  3. inte jätteroligt att shoppa, men behöver inte så mycket:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/03/shopping-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bor man på Hisingen SKA man ha nära till en bra fiskaffär! Dina barfotaskor verkar vara perfekta för dig och det är klart, om man köper exakt sånt man redan har funkar det förstås med nätköp.

      Radera
  4. Anonym1:09 em

    Håller med dej om mycket. Speciellt om det som är lite onödigt.
    Skor, det har jag beställt via nätet en gång. Har också använt dem bara en gång. Ren idioti från min sida.
    Ska göra selfien i dag, men kanske lägger den för publicering imorgon. Få se vilken blogganda som faller på.
    //Anna-Lena femfemman.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din SELFIE är välkommen när som helst!

      Radera
    2. Nu kollade jag - och där fanns den, din SELFIE!

      Radera
  5. Majoriteten av mina skor är shoppade på nätet. Löparskor däremot måste provas. Jag vill ha känslan av fluffiga moln under fötterna.

    Här kommer min länk:
    https://hannaskrypin.se/selfie-10-om-shopping/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Moln under fötterna låter underbart, tycker faktiskt att jag har flera par skor som är såna men de är definitivt köpta i butik!

      Radera
  6. En fråga kan jag svara på i dag!
    Margaretha
    https://bastmattan.blogspot.com/?m=0

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkvärdigt shoppingliv, verkligen! För även om man inte tokhandlar onödigheter brukar ett och annat behov uppstå - som du lyckats hejda. Bra jobbat!

      Radera
  7. Jag gjorde en inspark idag (kors i taket):
    https://gerd-geddfish.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen in i denna tappra skara! Ser att du använder Klarna. Det gör inte jag, lite oklart varför men är det inte nåt skumt med Klarma?

      Radera
    2. Har skrivits en del om Klarna på sistone men jag har aldrig upptäckt något?? Nej, funkar bra.

      Radera
    3. Ok jag kanske blivit lurad till misstänksamhet?

      Radera
  8. https://paulaz.se/selfie-med-ord-shopping/ nyshoppat hos mig! Jag håller med dig om att det är hemskt när centrum urholkas på affärer, något som hänt i Falun i stora mått. Finns knappt en klädaffär kvar, inte mycket annat heller. Bedrövligt men folk åker till stora shoppingcenter istället och vi som inte är bilburna får tji!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har med egna ögon sett hur sorgligt det ser ut i delar av centrala Falun. Så trist.

      Radera
  9. Min selfie https://eggetbok.blogspot.com/2024/03/selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vin nämner du - vid närmare eftertanke skulle jag kunna köpa det på nätet, Systembolagets butiker kommer ju att överleva hur som helst!

      Radera
  10. Ja, Picard saknar jag också och skrev som svar. Förstår inte hur kedjan kunde gå i konkurs. Jag menar affärsidén var strålande, priserna väldig låga och kvalitén förvånansvärt hög med tanke på priset. Dessutom hade de udda grejer som man inte hittar hos ICA. Den affären har jag faktiskt sponsrad och där känner jag min inte skyldig till konkursen.
    Saknar också kontanter, speciellt för löjligt låga belopp.
    Då vi tillhör samma åldersgrupp håller jag med dig i alla dina svar;-)
    Här ligger mitt bidrag. Kul att du fortsätter med Selfien:-)

    https://bp-computerart.blogspot.com/2024/03/glad-mandag-med-selfie-shopping.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Full fart i SELFIE-nischen, eller hur? Jätteroligt att så många hänger på. Som du påpekar är vi väldans enstämmiga i våra svar, kanske inte alltid men i a f denna gång.

      Radera
  11. Här kommer mina svar:
    https://kraka.moah.se/2024/03/04/selfie-shopping/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att butiksutbudet blir bra i närheten av din nya adress!

      Radera
  12. Ja, även om jag inte längre själv är aktiv vad gäller att skriva så läser jag ju hos flera av mina bloggvänner. Var ju med tidigare i dina trevliga "selfies" och kan sakna dem.
    Känner igen mig en hel del när jag läser dina svar. Även jag saknar Picard, trist att de inte bar sig.
    Och detta med kontanter. Illa att så många butiker vägrar att ta emot för än har ju Sverige kronor som valuta.
    Vad gäller nätshopping är det resor och hotell jag betalar för där. Inget annat. Vill alltid prova eller se vad jag köper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är hur det blir med kontanterna: ska affärer/företag åläggas att ta emot dem? Många turister tror jag har kontanter.
      Visst vill man se, prova, nypa i det man tänker köpa!

      Radera
  13. Ja, man vill ju inte bara ha nagelsalonger, lyxfik, optiker och pizzerior i centrum typ. Jag var faktiskt och handlade i fysik butik idag (kläder och hälsokost.)
    https://tankebubblor.se/2024/03/04/selfie-shopping-handla-klader/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du lärde mig något nytt om hur man handlar!!!! Blir nog inköpslista digitalt framöver!

      Radera
  14. Klart man är med, dock en dag för sent men men är alltid med på roliga inlägg & frågor.

    https://sainioventil.blogspot.com/2024/03/selfie.html?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alls sent, du har ju veckan på dig att svara! Och du lyckades påminna mig om en nedlagd butik som jag verkligen gillade - men hade glömt!

      Radera
  15. Jag blev lite lätt försenad, men nu är jag med den här veckan också.
    När det gäller köp i fysisk butik eller på nätet tänker jag som du, att man ska stödja butikerna så att vi får ha dem kvar, men ändå faller jag för lockpriser via nätet.
    https://ingrids.home.blog/2024/03/05/nu-ar-det-klippt-spf-shopping/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen försening alls, du behöver inte publicera din selfie just på måndagen! Roligt att läsa dina svar!

      Radera
  16. Delar en del av dina svar ... men skäms lite då jag inte alls känner mig bekväm med kontanter ...
    Nu finns i alla fall även mina svar på plats: https://ankisbildblogg.wordpress.com/2024/03/05/selfie-22/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är märkligt hur fort man vant sig av med kontanter! Men skämmas ...? Nä. Du är i a f i gott sällskap.

      Radera
  17. Sent omsider har även jag fått iväg ett inlägg...
    https://professordeutsch58.blogspot.com/2024/03/to-shop-or-not-to-shop.html
    Ser fram emot nästa omgån!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trevligt att räkna in dig i skaran. Det blir absolut en ny omgång på måndag!

      Radera
  18. Mina svar ser ut ungf som dina med skillnad från saknad burtik. Nu ska jag se om det här går att skicka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inser att vi 'är många som ändå köper böcker på nätet, mycket en prisfråga tror jag. Nu finns det ju faktiskt fysisk bokhandel som har nätpriser, det är trevligt!

      Radera
  19. Här är svaren från en som sällan shoppar :) https://www.anna-forsberg.se/selfie-om-shopping/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men ibland händer det ... Kul att läsa dina svar, kontanter kan verkligen behövas än i dag!

      Radera
  20. Intressanta frågor, handla med eller utan inköpslista.
    Hustrun och jag har en lista i ICA-appen som vi bägge fyller på. Jag var aldrig med och handlade när jag jobbade, nu är jag alltid med. Det är ju kul, jag träffar alltid många bekanta och hustrun tycker att jag bara står och snackar. Det ligger nog lite i det.
    Handlar på nätet, det blir nog mest evenemangs-biljetter, bio, konserter och idrott.
    Jag håller med dig om att det är stor risk att butikerna försvinner om vi handlar på nätet. Tror att apoteken står på tur nu och det tycker jag inte ska få hända.
    Betalar allt med kort och swish, kontanter har jag aldrig på mig. Jag saknar inte kontanterna. Det var lättare för barn att förstå pengars värde när man hade kontanter, det syntes tydligt när de minskade.
    /Janerik Sundh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst kan man ha trevligt när man handlar, alltid kan man byta några ord med någon - kassören/skan inte att förglömma, de uppskattar ofta att man "ser" dem.
      Din tanke om kontanterna skriver jag under på. Pengar? det är ju bara att visa det lilla plastkortet ...
      Jag avser fortsätta min kamp för att behålla fysiska butiker genom att handla i dem, men det räcker förstås inte att bara jag gör det ...

      Radera