lördag, mars 23, 2024

Veckans mening – om tankar

Finns det en mening jag nyligen stött på som fått mig att hejda mig om än aldrig så lite i läsningen? Det är Skriv-Robert som brukar ställa frågan, lördag efter lördag. Den här veckan har jag läst journalisten Adam Svanells debutroman "Vildsvinet" sedan jag råkade höra en synnerligen positiv recension i Gokväll i SVT. Fast detta var nog inte riktigt en bok för mig, jag tyckte den blev lite tjatig rent av. Men visst, en hel del tankar om att vara ung och ha det jobbigt kändes ändå relevanta. Som detta nyktra konstaterande (det krökas en hel del i boken): 

Oavsett hur nära du lever en annan människa så kommer du aldrig att kunna läsa hennes tankar.

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. skulle inte önska det heller!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det skulle kanske kunna få besvärliga konsekvenser ...

      Radera
  2. nä, ju tidigare en upptäcker att en egentligen är alldeles ensam desto bättre är det. hårt men sant

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Ensam är stark" - ibland i alla fall. Fast inte alltid.

      Radera
  3. Tur är kanske det. Annars skulle man kunna bli helt förskräckt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kom att tänka på mannen som frågade sin hustru vad kvinnorna talade om när de träffades utan några karlar närvarande.
      "Antagligen det samma som ni män talar om när ni träffas", svarade hustrun.
      "Men fy skäms", sa mannen.

      Radera
    2. Haha!!!! Jo, man skulle säkert kunna bli rätt så förskräckt så det är lugnast att inte ens försöka!

      Radera
  4. Såvida man inte är tankeläsare. Vore nog ganska jobbigt, för andra också... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast tankeläsare finns inte va??? även om man ibland kan gissa vad folk tänker ... och gissa rätt ...

      Radera