måndag, mars 18, 2024

SELFIE om vårkänslor

Vet inte om ni märkt det, men jag försöker hitta ämnen för våra SELFIEs som ligger i tiden, på ett eller annat sätt. På onsdag är det vårdagjämning, och därmed är nyckelordet denna gång självskrivet: vårkänslor! Det finns förresten en meteorologisk  definition av vår: Den inträffar när dygnsmedeltemperaturen har varit över noll grader sju dagar i följd. Välkommen, säger jag! Både till Våren och till dig som vill ge oss en SELFIE

Den här gången trycker jag på de här sex punkterna för att få din reaktion:
1. Det är ett självklart vårtecken 2. Den blomman är vårens mest efterlängtade 3. Det plagget signalerar vår 4. Den texten om våren är en favorit 5. Min syn på "obligatorisk" vårstädning 6. Så låter våren i mina öron.

1. Det är ett självklart vårtecken: Däckbyte på bilen.

2. Den blomman är vårens mest efterlängtade: Vitsippan (i stenhård konkurrens).

3. Det plagget signalerar vår: Tunn kappa kommer upp ur källaren, byter plats med dunjackan.

4. Den texten om våren är en favorit: "En litten låt ôm vårn" av Gustaf Fröding, ur diktsamlingen "Nya dikter". Våren i ett nötskal! Lyssna när Sven-Ingvars framför den, från LP:n "I Frödingaland", den är SÅ bra! 

5. Min syn på "obligatorisk" vårstädning: Jo det vore nog bra, särskilt fönsterputs ... solstrålarna är väldigt avslöjande ... vi får se hur det går, när det kan tänkas bli av ... 

6. Så låter våren i mina öron: Porlande vatten i ett nyss tinat dike är inte illa, men inget slår koltrasten när han håller konsert. Jussi Björling, Tommy Körberg och andra storsångare kan slänga sig i väggen!

Förra måndagen ägnade sig SELFIE-gänget åt temat sociala medier. Här är länkar till samtliga som var med: HanneleGerd, Margaretha, MrsCalloway, NettanIngridProfessorDeutschPaulaAnki, Smile, MiaTony, HannaBP NillaSusjosFemfemman, KrakaKina. 

Glöm inte att lägga in länk till din post i en kommentar här hos mig så att du dels får besök, dels kommer med i nästa veckas deltagarlista! För på måndag blir det ännu en SELFIE.

Copyright Klimakteriehäxan

52 kommentarer:

  1. finns mycket att glädjas åt, långa ljusa dagar:

    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/03/selfie-varkanslor.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reptilsnabb i dag igen! Tyvärr minusgrader om än bara ett par hos mig denna morgon.

      Radera
  2. Däckbyten är ju det man märker av i området hemma, fullt med sådant på övre parkeringsdäcket.

    Skönt när våren är på gång men än så länge får vi vänta här ett tag.

    Ha nu en fin dag. 🙏

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, man varnar för mer snö lite överallt, så man kan inte slänga kängorna i källaren än på ett tag!

      Radera
  3. https://gerd-geddfish.blogspot.com/2024/03/selfie-varkanslor.html
    Vårliga frågor, gillas! Och ljuset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Blåsippan ute i backarna står" är definitivt en fin visa till vårens ära. Kommer ihåg teckningen ur "Nu ska vi sjunga"-boken!

      Radera
  4. jag har noterat att du är helt rätt i tiden!
    http://mrscalloway.blogspot.com/2024/03/selfie-v-12-2024-vartecken.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi väntar tillsammans på vitsippa och koltrast, må det inte dröja länge! Roligt att du bjuder på ännu en SELFIE!

      Radera
  5. Ja, nog är det härligt när man får på sommardäcken. Man glider fram mycket tystare än med dubbdäck.
    https://ingrids.home.blog/2024/03/18/glad-mandag-selfie-om-varkanslor/
    Ha en fin vecka!
    /Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gör det ont när knoppar brister - men det kan inte hjälpas, jag väntar SÅ på att de ska brista! Kul att läsa dina svar!

      Radera
  6. Det svåraste med våren är att veta vad man ska ha på sig. Ofta blir det för varmt eller för kallt. Att komma till en dunge med ett täcke av vitsippar är oslagbart! Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det kan vara jättesvårt att varken frysa eller svettas. Minns en Valborg när jag åt två middagar för att när vi gått ut var det kallt och började snöa på oss vårklädda ... så vi fick gå på krogen en extra gång ...

      Radera
  7. Håller med dig om koltrasten som är min absoluta favoritfågel - trots att den flyger så lågt över vägen att man nästan kör ihjäl dom!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj jag höll på att krocka med en räv igår men mig veterligen har jag aldrig varit nära en krock med koltrast! Vill verkligen ha dem levande! (önskar iofs inte livet ur räven heller, han var vacker)

      Radera
  8. Mina vårliga tankar finns nu till beskådande på bastmattan.
    Margaretha
    https://bastmattan.blogspot.com/?m=0

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dina krokusar i snö är så fina! Kul att läsa dina svar!

      Radera
  9. Japp, koltrasten är utan konkurrens. "Vår" kolsvarte herre är på plats, sedan några veckor tillbaka. Vi väntar på att han ska inleda sina konserter.
    Fönstren. I solsken. ett sorgligt kapitel. Och så svåra att få rena. Borde förstås anlita ett proffs...
    Ska göra min selfie nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://femfemman.blogspot.com/2024/03/selfie-om-varen.html

      Radera
    2. Se där dök det upp en fin liten vårlåt som jag aldrig tidigare stött på, tack för den! Kul att läsa dina svar.

      Radera
  10. Jag ser fram emot att hänga undan vinterjackan och ställa bort kängorna.
    https://tankebubblor.se/2024/03/18/selfie-varkanslor-varen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flera lyfter fram Karin Boyes vårdikt precis som du gör. Bra val, tycker jag. Visst har man tröttnat på dunkappan nu, man ser ju ut som en långtradare om än av mindre storlek när man kommer travande i den! Fast när den är för varm, då vet man att våren är nära.

      Radera
  11. https://paulaz.se/selfie-med-ord-om-varkanslor/ mycket kvitter i pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvittra på, säger jag till fåglarna - men har som du noterat bakslag i vädret, inte alls lika milt ute nu som bara härom dagen.

      Radera
  12. Gissar att du har fler vårblommor att välja på där du bor än vad jag har här. Har aldrig sett vitsippor häromkring.
    Sju dagar i följd med dygnsmedeltemperaturen över noll grader, har vi inte haft än i år. I morse var det 7 minusgrader till exempel.
    Däckbyte och sandsopning är absoluta vårtecken. Då jag valde "åretrunt-däck" för min Frans går jag miste om ett vårtecken i alla fall;-)
    Sort tack för att du håller i Selfien:-)

    Mitt bidrag finns här:
    https://bp-computerart.blogspot.com/2024/03/glad-mandag-med-selfie-varkanslor.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt omöjligt att du inte hittar vitsippor i Täby. De finns inte bara på Södermalm, de finns på Lidingö, i Solna, i Segeltorp - jag kan räkna upp ett otal platser! I Barndomslandet finns de förstås också, men där är jag inte just nu.
      Har förstås läst din SELFIE och vi har åtminstone en favoritblomma gemensam.

      Radera
  13. Här är våren långt borta på mina breddgrader. Takdropp kan jag förmedla, men halva snön ligger kvar på taken ännu. Och gräsmattan ligger det 50 cm snö på. Här är det vinter maj ut... men vägarna har tinat fram. Här är mitt bidrag: https://nacka144.se/okategoriserade/selfie-on-varkanslor/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju trott att du bor i Nacka men inser att det gör du inte alls! En halvmeter snö är verkligen inget jag blir avundsjuk på. Hoppas den smälter snabbt nu!

      Radera
    2. Nej jag bor en 40 mil norrut, strax utanför Sundsvall en 1,5 mil på en ö som heter Alnön. Där finns en ort som också heter Nacka. Jordens paradis med naturen som granne. Googla får du se :)

      Radera
  14. Kul som vanligt att läsa dina svar och känner igen mig i en del av dem. Inte minst i Sven Ingvars låt men en del annat också- När jag tittar in kan jag sakna att inte vara med men jag är med i tankarna och besöker fler av de som är med och svarar.
    Och visst har våren mycket med sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag vägrar ju att acceptera att folk ser ner på Sven-Ingvars och i kombination med Fröding lyfte gruppen sig ett snäpp, eller hur?!

      Radera
  15. Jag vet ju knappt hur fåglarna låter, men är nu superlycklig att med min nya CI-hörsel höra ett hav av småfåglar kvittra!
    https://susjos.blogspot.com/2024/03/bla-timmen-och-mandags-selfien.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore verkligen trist att berövas vårens fågelsång, glad att du hör den igen! Och visst är vårens blommor hjärtligt välkomna precis allihop.

      Radera
  16. Här är mina svar https://eggetbok.blogspot.com/2024/03/selfie_18.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvittrandet gillas, verkligen. Och i dag (tisdag) skiner solen, så det blir säkert en hel del kvittrat!

      Radera
  17. Jag är med på selfien jag med men mitt inlägg kommer upp in eftermiddag. :-)

    SvaraRadera
  18. Anonym9:22 fm

    Blogger tycker att jag, Stare Ström, ska vara anonym! Ingen selfie men visst är tussilagon VÅR!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Precis som vintergäck, snödroppe, krokus, blåsippa, svalört och några finingar till! Du får plats i SELFIE-gruppen vilken dag som helst, välkommen!

      Radera
  19. Härliga vår!
    Min selfie finns nu på plats: https://ankisbildblogg.wordpress.com/2024/03/19/selfie-24/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trana och lärka skulle jag säkert gilla - men jag har dem inte som grannar så vitt jag begriper ... Kul att du är med här!

      Radera
  20. Här kommer jag.....
    https://professordeutsch58.blogspot.com/2024/03/vartecken.html
    Däckbyte var bra, tänkte inte på det....förresten är det mycket en annan inte tänkte på när man läsare andras svar... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att läsa dina svar, däckbytet blir av snart (senast 14 april om inte det blir akut vinterväglag, har jag fått lära mig).

      Radera
  21. Nu har jag tagit mig i kragen och lyssnat på Sven-Ingvars lilla vårlåt. Jag har fullt sjå att begripa värmländskan men en trallvänlig låt, absolut, hade aldrig hört den förut, så tack för den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det underlättar kanske om man ser texten samtidigt som den sjungs ... men Fröding var duktig på att skriva även på "mål"!

      Radera
  22. Jag vill HA vår nu, orkar inte med mer vinter nu.

    https://sainioventil.blogspot.com/2024/03/selfie_19.html?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan hålla med, verkligen. Och vi är många vi som längtar, det visar om inte annat svaren på veckans SELFIE!

      Radera
  23. Mina svar på veckans frågor:
    https://kraka.moah.se/2024/03/21/selfie-varkanslor/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos dig poppade ännu en härlig vårtext upp, det finns uppenbarligen rätt många - återstår bara att sjunga dem ...

      Radera
  24. Den här gången kom jag också ihåg att delta :-)
    https://debutsky.com/2024/03/21/selfie-om-varkanslor/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt att ha en balkong - fattar att trädgård är snäppet vassare men en stor skillnad i jobb som krävs handlar det ju också om, så jag är nöjd med balkongen.
      Kul att är med i gänget här!

      Radera
  25. Varsågod, det var härliga frågor.
    https://janeriksundh.wordpress.com/2024/03/22/torsdag-den-21-mars/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att årets första sväng med tvåhjulingen är en äkta höjdare - själv har jag aldrig suttit på en motorcykel ...
      Säg till om du vill lasta på din Kärcher och bränna över och putsa lite - passar vilken dag som helst! :-D

      Radera