söndag, mars 03, 2024

Inte alldeles tydligt skyltat

Detta tar jag som ett vårtecken: man har bytt ut de gamla skräptunnorna längs promenadstråket vid Årstaviken. De nya har ett budskap som snart blir aktuellt. För när det blir knoppar på trädens alla grenar kan det definitivt vara frestande att ta med sig några kvistar hem och sätta dem i en vas inomhus, där bladen utvecklas snabbt i vackert vårgröna toner. Men det får man förstås inte! 

Fast jag har ett tips: eftersom vintern varit ganska våldsam och vält omkull en hel del träd pågår upprensning. Och från de stammar som ligger avsågade på marken kan man ta hur mycket kvistar som helst. Jag gjorde det i fjol och kvistarna står kvar, lika fina  ja de fick aldrig något vatten, alltså. Bildbevis finns längst ner!   

Förra söndagen visade jag den märkliga lilla skylten TYDLIG vars betydelse fortfarande är helt otydlig, åtminstone för mig. Nu har jag stött på OLYDIG, som verkar vara klart besläktad med den förra ... och inte heller denna kan jag tyda!

Inte heller när det gäller nästa skylt (nedan) är jag helt klar över betydelsen. Finns i skyltfönstret till en av Stockholms i särklass mest originella butiker för damer, med fokus på underkläder (och inslag av nattplagg och lite annat också, i rättvisans namn). Butiksinnehavarinnan textar sina personliga skyltar för hand, med varierande budskap. 

Just denna skylt har jag flera gånger känt stor lust att gå in för att få veta hur den vetenskapliga bakgrunden till detta konstaterande ser ut, men det har liksom inte blivit av ... Eftersom jag i många år använt mig av bygel-bh väntar jag dock med viss bävan på straffet. Vad kan det bli? (Affären finns på Ringvägen på Södermalm, om du blir intresserad!)


Skyltsöndag igen, med andra ord. Skyltande bloggare dyker upp i BP:s högerspalt. Brukar handla om dessa: Angelgirl, AnkiByblixtraCarita ChristianKajsaLisa LillaSyster, Paula, PettasSusjos ,Stefan,Tony, ÅkeÅsa.

De här grenarna tog jag hem i fjol, när stormar hade lagt omkull massor med träd.
Fina, eller hur? Vet dock inte vad det är för sort, men det verkar vara släkt med
vide tänker jag. På sommaren går mina kvistar i ide!
Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. något med cirkulation om bh:n sitter fel, men ingen bygel i min sport-bh eller baddräkt 🩱

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sport-bh utan bygel, självklart. Men annars tycker jag det är bra.

      Radera
  2. Den bh-affären har jag hört talas om, men tyvärr aldrig besökt.
    Jag kan ha bygelbehå i några timmar, sen känns det som ett fängelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att den är värd ett besök, ett unikum!

      Radera
  3. LillaSyster5:12 em

    Att inte bryta grenar är ju en självklarhet.
    Men om trädet ligger ner då är det ju en helt annan sak. Jag var ju själv och klippte grenar från videgrenen som blåst ner. Den ligger ff. kvar, är faktiskt förundrad över att inte fler stannat och plockat grenar från den. Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde vara en självklarhet, men det är nog inte det för alla ... Men när stormarna härjat som värst har det varit både lätt och lagligt att ta hem grenar!

      Radera
  4. Första skylten måste vara en nyhet för i år. Har aldrig sett den. Här har det blåsts ned några träd, så jag får väl kolla i blomsterbutiker.

    Olydig IT 303 har jag googlat:
    https://sv.quora.com/Vad-betyder-Olydig-IT-303-Ser-klisterlappar-p%C3%A5-stolpar-med-budskapet-men-inget-svar-via-Google
    Inga supertydliga svar, men dekalerna har nåt med musik och graffiti att göra verkar det som.
    Skrattade gott åt sista skylten. Skoj att den är handskriven i och för sig:-) Själv har jag sällan använt bygel-BHn. Tyckte de var alltför obekväma. Jag kör med Sloggys mjuka varianter som dessutom finns i bomull.
    Tusen tack för att skyltar och länkar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Videkvistar finns att köpa så här års, definitivt. Plus diverse andra, men du vet: gratis är ju gott ... vet inte om jag hann uppdatera med kvistbilden innan du var här?

      Radera
  5. Olydig, är helt klart besläktad med den förra. BH:ns knäppningar har jag mindre koll på... kvistar bryter jag bara från egna träd på tomten. Trevlig söndagskväll :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vi som inte har egna träd får nöja oss med de stormfällda eller med kvistar från blomsterbutiken! Trevlig söndagskväll önskas du också - det blir nog friidrott här!

      Radera
  6. Den första skylten är helt klart ett vårtecken.
    Spännande skyltar är både otydlig och olydig..undrar om du hittar flera liknande skyltar. Hälsoskäl, ja vad månde hända nu med mig? Jag har också bygel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi bygelbärare har uppenbarligen något att frukta ... hoppas det dröjer!

      Radera
  7. Jag gillar inte byglar, men vad de har för hälsorisk förstår jag inte heller ...
    Självklart att inte bryta kvistar på växande träd och buskar, men det brukar alltid finnas omkullblåsta eller fällda träd att plocka från. Om man passerar en trädgård där fruktträden beskärs så kan man ju be att få ta ett par kvistar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvistar från fruktträd ger ju också jättefina blommor, men även de som bara utvecklar späda gröna blad är glädjebärare!

      Radera
  8. Bra att det finns kvistar att ta från träd på marken istället för att bryta av grenarna.
    Ett litet mysterium med skyltarna Olydig och Otydlig. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man: vinterns stormar kan sägas ha något ynka litet plus i kanten!

      Radera
  9. Bygelbehå är ett straffredskap för kvinnor! Visst, jag har använt sådana i mina dar, särskilt när man vill lyfta bysten lite extra, till festkläder osv. Men även behån jag numera bär, helt utan bygel, åker all världens väg så fort jag landar hemma. Jag har nog alltid brutit grenar på våren, å andra sidan bor jag på landet med ett överflöd av buskar och träd, så jag har inte dåligt samvete. Spännande med den oidentifierbara skylten som någon behagar klistra på diverse ställen. Hoppas gåtan får sin lösning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inget problem alls med byglarna, har med åren fått (onödigt) stor byst som behöver all hjälp den kan få ...
      På landet kan man nog få ta några grenar, men när folk ger sig på parkens träd blir det inget bra resultat!

      Radera