fredag, mars 08, 2024

Om livet med en snigel på ögat

Denna fredag sätter verkligen Elisa Matilda en snigel på ögat med sina fem fredagsfrågor. Men OK, jag försöker svara!

  1. Vem är du? En förhållandevis pigg tant som helst inte vill vara tant.
  2. Vad gör du med livet? Tar det dag för dag och är glad så länge det funkar.
  3. Har du en femårsplan? Nej.
  4. Vad är lycka? Små saker, inte alltid lätta att definiera. Men många tillsammans ger positiv effekt!
  5. Vad guidar dig genom livet? Nyfikenhet, sådant jag hör/ser/läser och minnen som kan mana till efterföljd.
PS För "nytillkomna tittare"!
Uttrycket "en snigel på ögat" kommer från en rolig reklamsnutt som sändes i Sveriges Television på 90-talet och fick enormt genomslag. Den handlade om att folk struntade i att betala tv-licensen. Barn fick svara på frågan om vad man borde göra med fuskarna. (Sedan 2019 är den särskilda tv-avgiften avskaffad och inbakad i vanlig skatt.)

Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. ja, de små sakerna av lycka kan vara svåra att se och hitta, nyfikenhet håller en ung, barnbarnen hjälper till med det ❤️

    SvaraRadera
  2. Bra svar, det är ju så det är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja på ett ungefär i alla fall, inte sant?

      Radera
  3. minns den där snigeln. så absurd. helt i min smak.om en är någorlunda nöjd får det väl räcka. och frisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En snigel på ögat vill man verkligen inte ha, det skulle inte bidra till lycka men väl till olycka ...

      Radera
  4. Just det en förhållandevis pigg gubbe som helst inte vill vara gubbe.
    Men, ibland uttrycker sig som en gammal grinig gubbe. Men inte så ofta, hoppas jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grinig ibland, kanske - men visst går det väl över???

      Radera
  5. Jag tror också på att ta livet dag för dag. Då blir man heller inte besviken på icke uppfyllda långtidsplaner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långtidsplaner har jag aldrig trott på, jag är en vän av de korta startsträckorna!

      Radera
  6. Snigel i ögat... den var bra. Här är en tant, som nog inte ses som en tant, men tycker att det är helt ok att vara det.
    Precis, lycka det är korta stunder, som bara kommer till en.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Räkna de lyckliga stunderna blott ...

      Radera
  7. Börjar med reklamfilmen som jag aldrig sett förut. Men kan bara säga - att på den tiden kunde man göra rolig reklam med små medel och absolut inga specialeffekter.
    Annars är vi rätt så överens:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt bra, den där filmsnutten. Om den hade nån effekt? Inte en aning.
      Ja vi är ju märkvärdigt ofta överens, verkar det som!

      Radera
  8. Jag älskar att vara tant, då kan man vara precis den man är utan att någon ifrågasätter en... för mig är inte tant att man är gammal :) Nyfikenhet är verkligen en bra egenskap när det kommer till att vilja uppleva nya saker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt i att "tant" inte måste vara supernegativt. Livet är väl vad man gör det till, i grund och botten!

      Radera
  9. Kommer ihåg det där med snigeln, en upplevelse som verkligen skulle vara hemsk...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja snacka om effektivt hot!!!! Och på den tiden hade vi inte ens hört talas om de äckligaste, mördarsniglarna!

      Radera
  10. Det finns gamla tanter på 35 och unga tanter på 70! Bara att välja hur man vill vara. Själv tänker jag alltid på permanentat hår och hatt när jag hör ordet tant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt sant! Men oj så stolt jag var när mitt spikraka hår för första gången blev permanentat ... och jag köpte en vidbrättad hatt när jag var 20 ... nu är det färdigpermanentat och hattar har jag visserligen, men de används nästan aldrig! Jo i stark sol.

      Radera
  11. Haha, jag hann haja till åt bilden innan jag läste texten, tänkte vad händer här då?? Ja du, femårsplan låter väl mastigt, jag har inte ens planerat resten av året. Nyfikenhet på livet är ett sundhetstecken, sen finns nyfikenhet som är något helt annat, som jag kallar lägga näsan i blöt, något man upplever om man lever i små byar där alla skvallrar om alla...Jag gillar ordet förkovra, jag försöker förkovra mig i olika ämnen, inte för att jag behöver men för att det är intressant med kunskap! Trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill aldrig planera långt i förväg. Brukar svara att man får väl se om man lever då ...
      Ha en fin söndag du också!

      Radera