torsdag, mars 07, 2024

Fössta tossdan i mass – Prinsesstårtans dag

Första torsdagen i mars är numera prinsesstårtans dag. Av någon för mig okänd anledning högtidlighålls den tydligen framför allt i Småland. Skämtarna i fikabranschen har bestämt att dagen därmed uttalas "fössta tossdan i mass" och huruvida smålänningarna känner sig hedrade eller förnedrade av det har jag inte en aning om. Dock utgår jag från att de äter rejält med "massipantååta".

Har köpt denna och blivit nöjd, trots att den
saknar ros ... Klart prisvärt alternativ.
Men inte behöver man vara smålänning för att gilla denna trevliga skapelse av sockerkaksbottnar, med mellanlägg av vaniljsmakande kräm, vispgrädde på topp och så ett rosa eller grönt marsipantäcke över alltihop. En ros ska det också vara om allt görs enligt reglerna! 

Jag har aldrig vågat mig på att baka en egen prinsesstårta, även om det enligt receptet inte borde vara så himla svårt. Fast jag kan mycket väl ta en -bakelse om det blir dags för finfika på café. Tycker också att de djupfrysta är klart prisvärda. 

En prinsesstårta har jag ändå förfärdigat. Du ser den överst i den här inlägget. Den är sydd i korsstygn och återfinns på en tablett som jag broderade när Dottern, min egen Prinsessa, var ganska liten, att använda på födelsedagskalaset. Det står förstås "Gratulerar" på den också. Sonen har en egen, med jordgubbstårta. Märkligt nog verkar den tårtvarianten inte ha fått sin egen dag!

PS när torsdagen redan blivit fredag hittar jag en ny och spännande variant: Prinsessans pannkakstårta. Kanske vore det värt att testa? Här slipper man göra krämfyllningen, använder sylt och vispgrädde i stället. Det är Ica som står för receptet (och bilden), visst ser det gott ut?

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. kan även se ut som en groda 🐸 med marsipan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och om man pussar på den kommer självaste Prinsen då får man anta?

      Radera
    2. testat med bra resultat 👑

      Radera
  2. Hahaha! Då jag varken gillar marsipan eller vaniljgeggan inne i Prinsesstårtan så föredrar jag din hantverkstårta alla dagar. Så duktig du var/är:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där korsstygnen kan vara de sista jag sytt i mitt liv. Handarbetar aldrig längre.

      Radera
  3. Gillar marsipantårtor men det blir ingen för mig idag. Det får bli vid ett annat tillfälle. Så fin prinsesstårta du broderat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min tårta har en fördel: den är kalorifri ...

      Radera
  4. Minn mans favorittårta, och ja, jag gillar den också. En kul grej som smålänningarna har för sig ;-)
    Är det okey at tlägga ut min selfie på en torsdag ?! Har ju varit i skidbacken dessa dagar!

    SvaraRadera
  5. Här kommer mina svar från din måndagsselfie !
    https://susjos.blogspot.com/2024/03/mandags-selfie-pa-en-torsdag.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att du hann komma hem till datorn!

      Radera