lördag, juni 23, 2018

Hurra för utemöbler mitt i stan!

Har ni också lagt märke till den trevliga trenden som makthavarna (?) anslagit lite fräscha pengar till? Jag tänker på inköp av solstolar som ställs upp så att vi, den så kallade allmänheten, kan slå oss ner en stund. För att filosofera, fingra på mobilen, leta efter något i handväskan eller helt enkelt bara se på omgivningen.

Vet inte när de första stolarna ställdes ut, men vet att jag blev väldigt häpen när jag upptäckte ett gäng här på Södermalm. Mitt i snön stod de och såg faktiskt inte särskilt inbjudande ut. Det var den 8 mars (jag publicerade fotot redan då förstås) och vi vågade knappt ens drömma om en stund i solen!
Det visar sig att redan för åtta år sedan fanns ett 30-tal fällstolar på Sergels torg, men det minns jag inte att jag la märke till.

Nu har jag sett sådana här sittgrupper på ett par andra ställen också, och min bloggarkompis BP har dokumenterat att man även i Täby slagit till och ställt upp utemöbler mitt i byn, på det som folkhumorn uppenbarligen kallar Döda Torget. Kanske i din kommun också? Hurra i så fall!

Misströsta nu inte. Det kommer att dröja innan snön lägger sig över stolarna nästa gång. Endera dagen återvänder sommaren och vi kan ta dem i bruk igen! Och ta ett dopp i sjön mellan varven!

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Hahaha! Gillar bilden såhär på midsommardagen. Å visst är det kul att fler och fler kommuner anammar idé med solstolar - typ semesterfeeling på hemmaplan.
    Tusen tack för länken:-)
    Här har jag bloggat om solstolar på Plattan, fast det var först 2015:
    http://bp-computerart.blogspot.com/2015/07/annorlunda-stadsvandring-del-2.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där dagen i mars blev jag så häpen att jag fick kliva av bussen enkom för att ta bilden ...

      Radera
  2. inga (?) solstolar i Göteborg, men hela vintern kan en sitta under en filt och fika på flera caféer.

    P.S.
    Det haglade i Skåne igår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni får väl sitta på nåt annat! Så länge det inte snöar och haglar ...

      Radera
  3. När värmen infann sig, var stolarna där då och var de använda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo de står kvar och folk sitter där. Och på flera andra ställen.

      Radera
    2. Fast jag fattar inte varför de stod där, i mars???

      Radera