tisdag, juni 05, 2018

Min sommarläsning

En del människor är duktigare på planering än andra. Jag tillhör kategorin "mindre duktig". Kan nästan få en aning av panik när folk föreslår någon sorts aktivitet i september, medan vi faktiskt lever i månaden juni.

Mitt förskräckta svar brukar bli ja, men med en tydlig reservation: om vi fortfarande är vid liv vid den tidpunkten, alltså. Lite på skämt, medges, men med en hel del allvar i botten ändå. Det händer ju så mycket i världen, både nära oss och långt borta!

Johanna i deckarhörnan tillhör förmodligen den mer lyckade människokategorin, den som klarar att planera. Alltså vet hon redan nu vilka böcker hon prioriterar denna sommar, och så föreslår hon att vi andra gör en egen topplista med våra läsplaner. Så här skriver hon:
Veckans topplista handlar idag om böckerna vi vill läsa i sommar. Kan vara de nya som släpps under sommaren, eller de som redan finns hemma och som du ser fram emot att läsa under varma sommardagar (eller nätter).

Att jag gett mig i kast med Tom Wolfes "A Man in Full" (En riktig man) har jag redan avslöjat här på bloggen, och faktum är att den skulle nog med sina 800 sidor kunna räcka för hela sommaren, för riktigt lättläst är den inte. Men jag måste få göra en och annan avstickare, eller hur?

"Manglade dukar och vikta servetter" är skriven av en bloggkollega, Ewa Klingberg, och den är flitigt lovordad av andra bokbloggare. Den ligger på hyllan, blir bra med lite svensk feelgood så småningom.

Av det som Fredrik Backman skrivit har jag nu läst allt utom "Vi mot er". Den läser jag innan hösten knackar på mina fönster. Har hittills tyckt om alla hans böcker, även de i kortformat.

Anna Laestadius Larsson gillade jag som skribent redan när hon jobbade på Svenska Dagbladet. Det gör hon inte längre, ägnar sig i stället framgångsrikt åt historiska romaner. "Barnbruden" har jag läst och nu står "Pottungen" på tur i trilogin om svenska hovet och dess förgreningar ut i samhället, med start på Gustav III:s tid. Sista delen heter "Räfvhonan" och den har jag också ...

"Anna Svärd" av Selma Lagerlöf läste jag för väldigt länge sedan. Tänker att jag ska läsa om den nu, innan jag ska till Teaterladan i Rottneros och se scenversionen av historien, iscensatt av Västanå Teater. Har några veckor på mig tills ridån går upp och skådespelarna börjar röra sig i hallingtakt!

Se där, jag gav mig på en liten planering trots allt. Så får vi se hur det har gått när sommaren är slut ... det är trots allt ett tag dit!

Leif Stinnerbom regisserar "Anna Svärd" på Västanå Teater. Efter Selma Lagerlöfs
roman. Spelas i sommar i Teaterladan i Rottneros utanför Sunne.
Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. Wolfe ska jag göra bekantskap med, gillar män med många sidor ❤️

    SvaraRadera
  2. Jag har också läst första delen av Laestadius Larssons serie och de två andra delarna ligger på vänt i bokhyllan.Ewa Klingbergs bok har jag läst och kommer att läsa bok 2 av henne under sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju inbilla sig att man får en liten repetitionskurs i svensk historia av LL!

      Radera
  3. Planerar inte min läsning särskilt mycket men är glad för de många tips som jag får på bloggen. Hittills har nästan alla böacker jag vill låna på biblioteket varit kö på, men de droppar in lite då och då. Ewa Klingberg blir en ny bekantskap för mig. Senaste boken jag läste var "En annan Alice" av Liane Moriarty. Klart läsvärd även om den kunde ha kortats som många andra bestsellers.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också läst och gillat Moriarty, fast inte samma bok som du.

      Radera
  4. Spännande lista. Den enda jag har läster Anna Svärd. Tom Wolfes tegelsten låter jag nog bli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste inte, kan inte läsa allt!

      Radera
  5. Jag vill också läsa Anna Leastadius Larssons trilogi, särskilt efter att ha lyssnat på henne på Sigtuna litteraturfestival. Väldigt intressant, och spännande att höra bakgrunden till böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Behagligt när historiska händelser presenteras i lättsmält form!

      Radera
  6. Så mycket trevlig läsning du har framför dig.

    SvaraRadera
  7. Lycka till med läsandet, blir nog några trevliga stunder med de där böckerna!

    SvaraRadera
  8. Manglade dukar och vikta servetter tyckte jag väldigt mycket om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hört bara positiva saker om den.

      Radera
  9. Pottungen och resten i serien är super

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ju bara läst första delen. Men den gav mersmak.

      Radera
  10. Manglade dukar och vikta servetter läste jag förra sommaren. Anna Svärd är också läst, riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna Svärd blir som en ny bok för mig, har glömt hela historien!

      Radera
  11. Så då har du "betat" av alla Fredrik Backmans böcker utom den sista. Vi mot er är ju en fortsättning av Björnstad, och jag var inte helt så "tänd" på den kan jag säga. Ska vara intressant att läsa vad du tycker när du väl läst den.

    SvaraRadera
  12. Vi mot er är med på min list också. Lycka till med läsningen!

    SvaraRadera
  13. Ser ut att vara intressant och blandad läsning! Vi mot er vill jag läsa någon gång.

    SvaraRadera
  14. har läst Klingberg. Laestadius Larsson har jag tänkt läsa många gånger. trilogin om Löwenskiöldska ringen har jag läst och tyckt om. skulle gärna se Västanå teater

    SvaraRadera