måndag, juni 11, 2018

Triss i treor

Tematrion denna gång blir en riktig triss i treor, eftersom Lyran uppmanar oss att berätta om tre minnesvärda trilogier!

Nu känner jag att jag blir tråkigt repetitiv. För ni har sett mig peka åt det här hållet förr.

1. John Dos Passos "The US Trilogy". Ett mästerverk. Delarna heter "The 42nd Parallell", "1919" och "The Big Money". Det tar tid, men läs dem!

2. Vilhelm Mobergs Utvandrarserie: "Utvandrarna", "Invandrarna" och "Nybyggarna". Finns förvisso en del 4 också, "Sista brevet till Sverige". Ett svenskt mästerverk.

3. Marianne Fredrikssons skapelsehistoria: "Evas bok", "Kains bok" och "Noreas saga". Ofta numera hoplagda till en enda bok. Välskrivet, lättläst.

Och javisst, jag förstår, ingen blev överraskad. Då hoppade jag ändå över några käpphästar, som Edna O´Brien och Dumas´ "De tre musketörerna", de tre herrarna stal många sömntimmar från mig. Tror att jag gick i gymnasiet när de blev en (minnesvärd) del av mitt liv.

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. bra trilogier, Dos Passos väntar i min bokhylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å så roligt! Spännande att få höra din reaktion!

      Radera
  2. det kommer att dröja... ett tag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det förstår jag. Tror inte man kan klämma alla tre på raken, det gjorde i a f inte jag.

      Radera
    2. (har precis avslutat 35 romaner i en KAOS-utmaning)

      Radera
  3. Utvandrarserien har jag läst.

    SvaraRadera
  4. Dos Passos har jag aldrig läst något av.Mobergs serie är väldigt bra. Fredrikssons böcker gillade jag. sedan läste jag inte så mycket mera av henne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror aldrig hon blev bättre än den där trilogin faktiskt. Blev lite övernaturligheter och sånt, som jag har svårt för ...

      Radera
  5. Förutom Vilhelm Mobergs Utvandrarserie: "Utvandrarna", "Invandrarna" och "Nybyggarna". samt "Sista brevet till Sverige" som jag har läst känner jag inte igen någon av trilogierna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fredrikssons böcker är kul att läsa!

      Radera
  6. Mobergs utvandrarsvit så klart. Otroligt läsvärd. Fredrikssons trilogi är jag också otroligt nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fredrikssons finns i en volym, då heter boken "Paradisets barn".

      Radera
  7. Vilhelm Mobergs Utvandrarserie har jag inte riktigt läst färdigt, fastnade i tredje boken. Men så långt klart minnesvärd! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja absolut, sen har man ju sett både filmen och scenversionen (Kristina från Duvemåla) och alla varianterna har jag tyckt om!

      Radera
  8. Utvandrarserien var avsedd att bli en trilogi.
    Marianne Fredrikssons trilogi har jag läst.

    SvaraRadera