söndag, juni 03, 2018

Artrikt på vägkanten?

Men titta vilken sympatisk liten skylt, fin som en liten tavla, som står där vid vägkanten! Ska väl få oss förbiilande nutidsmänniskor att hejda oss en sekund och titta ner på marken där trevliga överraskningar förväntas rada upp sig!

Det är Trafikverket som sett till att de här skyltarna satts upp.
Sidoområden till vägar och järnvägar kan vara livsmiljöer värdefulla för den biologiska mångfalden. Och Sveriges sammanlagda vägkanter täcker en yta lika stor som Öland! Där finns många växter som har trängts undan från det övriga odlingslandskapet, skriver verket, som alltså försöker göra en vällovlig insats för miljön. 

Så synd då att det just för tillfället är en väldigt tråkig vägkant som lyfts fram. Bristen på regn får skulden.
Fast rätt som det är kommer det kanske en skur, så att skylten får göra skäl för sig!
Och man kan ju inte ha tur jämt. Ens på Trafikverket, trots namnet.

Söndagar är alltid skyltsöndagar i Blogglandia. Fler skyltare hittar du via BP:s blogg.

Just nu måste man nog säga att artrikedomen lyser med sin frånvaro ...
Copyright Klimakteriehäxan 

13 kommentarer:

  1. Mycket sympatiskt. Tur att växterna har någonstans att ta vägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast otur att det för ögonblicket är mest bara torrt gräs just här ...

      Radera
  2. Tjusigt, helt i min smak! ❤️
    Om hävden upphör : kärlväxter som indikatorarter i ängs- och hagmarker är en av mina favoritböcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. vägkanter har i dag den rikaste artrikedomen, eftersom där beskärs regelbundet - kossor är väl bristvara.

      Radera
    2. Jag gläds åt alla lupiner längs vägarna just nu, väl medveten om att andra hatar dem ...

      Radera
    3. engelsmän förstår sig på lupiner ❤️ 🇬🇧

      Radera
  3. Va' kul!
    Den ser ju rätt beskedlig ut, syns den när man kommer fräsande i sin bil?
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är maxfart 50 just här ... :-D

      Radera
  4. Underbar skylt!

    Minns när jag var liten och vi körde på just Öland (spenderat flera veckor varje sommarlov där till jag var 14 år, farmor hade sommarställe mitt på ön) och vägarna kantades av cikoria, farmors favoritfärg. Och alla promenader vi tog och vi kom hem med famnen full av blommor som vi sedan identifierade i farfars blomsterlexikon, det som jag sedan ärvde.

    SvaraRadera
  5. Den skylten har jag aldrig sett! Kul att Trafikverket satte upp den skylten. Det är dock aningen konstig att det inte finns några växter där. Att skylla på avsaknad av regn håller inte tycker jag, då det faktiskt blommor överallt just nu tack vare solen. Eller så är det jag som är dum;-)
    En toppen skylt som var helt ny för mig. Tusen tack för den och länken:-)

    SvaraRadera
  6. Jag har sett dylika skyltar jag också, Inte hos mig, men här kan jag berätta att jag på kvällens hundpromenad runt kvarteret plockade en bukett, smörblomma, ängsklocka, kråkvicker, rödblära, käringtand, blåklint o flera till som jag glömt bort. Den enda som inte blommade ännu var prästkragen!

    SvaraRadera
  7. Håller med dig om att den här vägrenen inte är mycket att se på just nu. Men visst finns det mycket spännande att upptäcka vid vägrenen, även utan skylt.
    Ingrid

    SvaraRadera
  8. Så trevligt att se att de är rädda även om sån mark! Där kan man säkert hitta en massa spännande växter. Fast inte i denna torka.

    SvaraRadera