torsdag, juni 21, 2018

I midsommartid


Midsommarhelgen står för dörren. Det verkar bli typiskt väder: små solstunder, kylslaget, rejäla regnskurar. Tur att det finns tröst att hämta! Då tänker jag på matbordet, och på bokhyllan.
Mias bokhörna har förstås ställt en ny helgfråga, det vore ju inte torsdag annars:
Följer du någon Booktuber?

Och svaret är kort och koncist och glasklart: Nej. Är över huvud taget dålig på poddar och Youtubers. Har inte känt behovet. Inser naturligtvis att jag förmodligen missar ett och annat jag skulle kunna uppskatta, men dygnet får inte fler timmar för det.

Bonusfrågan gäller hur vi firar midsommar, och den kan också få ett kort svar: Inte så översvallande. Det var kul med dans kring stången, blomsterkrans i håret och sådant när barnen var små, men nu blir det mest sill och lax, jordgubbar och lite vitt vin, tror jag. Kanske med bubblor i?

Dessutom fick jag med mig en liten marguerit med midsommarstång nedstucken i krukan, med flagga och allt, till det facila priset 27:90 hos Lidl. Räknas det som firande? Ja, varför inte?

Copyright Klimakteriehäxan

29 kommentarer:

  1. jag tar nog öl till sillen, ifall maken köpt något drickbart; vi har olika smak - han gillar ale och jag stout.
    Glad midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo sill passar bättre med öl än med champagne - men dagen är ju lång!

      Radera
    2. sju sortens sill under kudden

      Radera
    3. I kladdigaste laget. Jag tar sillen på tallrik ... helst löksill!

      Radera
  2. Ja har man inga barn så blir det inte så mycket dansat men lite god mat är inte fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast den där dansen var ju bra som motmedel till maten ... vi hade roligt också, plockade blommor, åt glass.

      Radera
  3. tänkte också ta in blommor i mitt stillsamma firande. enda gången jag dricker öl är till sill. men det blir nog lite bubbel framåt natten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en bra plan!

      Radera
    2. Drack alkoholfri öl och glömde bubblet ... men det finns ju kvar!

      Radera
  4. Öl till sillen smakar gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och ordentligt kall ska den vara.

      Radera
    2. Det blev alkoholfri öl. Helt ok!

      Radera
  5. Det hade varit mysigt med dans runt stången, men vi spar det till nästa år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att jag får vänta in eventuella barnbarn ...

      Radera
  6. Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  7. Här lärde jag mig ytterligare ett nytt ord - Booktuber. Herregud! Är precis som du där. Vi är nog för gamla, eller å är vi bara totalt ointresserade...
    Midsommarmaten liknar vår. Drycken också, fast helt klart utan bubblor här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju inte totalt ointresserad - men ... Bubblor jooooo!

      Radera
  8. Det blir sill och gräslök här, men annars inga större åthävor. Pratade med dottern igår. De kanske tar sig in till stan och sätter sig på en pub och tittar på fotboll. Så kan man också göra. Nej jag följer ingen booktuber.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sill är gott, konstigt att man inte äter det oftare.

      Radera
  9. Man behöver inte ta i ... Det blir midsommar ändå :)

    SvaraRadera
  10. Låter lite som mitt svar: inga Booktubers och väldigt lite firande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som tur är får man bestämma själv!

      Radera
  11. Vi har inget som liknar midsommarfirande alls här hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det går naturligtvis jättebra ändå. Skönt!

      Radera
  12. Booktuber? Varför kan vi inte ha svenska uttryck? Nå jag begrep vad det betyder men har aldrig hört/sett någon. Följer Yokiko Dukes bokrecensioner på youtube men det gills väl inte?

    SvaraRadera