torsdag, juni 07, 2018

Dagens ord 32


EAU DE CAMOUFLAGE

-Jaså, är det en doft du inte har i någon av dina flaskor i badrummet? Kan man vara riktigt säker på det? "Kamouflagevatten" är nämligen (den ironiska) beteckningen på parfym eller eau de cologne av vilket märke som helst, exklusivt eller fyndat på Lidl. Men ordet används för att beskriva vad som händer när någon med kemi på flaska försöker dölja mindre angenäma luktupplevelser som kommer från kroppen, medel dessutom påduttat i en mängd så riklig att även lindrigt allergiska personer kan få problem. Här finns paralleller till användningen av puder i forna tider, när man inte hade särskilt lätt att få tag i vatten att tvätta sig i. I dag bottnar det kanske i, ja vad vet jag  tanklöshet? Och Eau de Camouflage används av både män och kvinnor, i jämställdhetens namn. Jag snappade upp ordet i ett radioprogram, men har glömt vilket! Kanske aktualiserades ordet av maj månads värmebölja, med tillhörande svettningsattacker?

6 kommentarer:

  1. glasflaskor är jag rädd för att ha i badrummet... tror att maken köpt äkta vara ❤️

    Äkta VATTEN i plastflaska köper jag inte heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går nog att ha Eau de Camouflage i både glas och plastförpackning, tror jag! :-D

      Radera
  2. Det begreppet kände jag inte till fast jag är parfymnörd. Är dock försiktig med appliceringen. Vid jättevarmt väder finns friska citrusdoftande eau de cologner som man kan spruta på sig rikligt av utan att det blir otäckt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En äkta parfymnörd fnyser naturligtvis åt denna elaka/ironiska etikett, det fattar jag! Själv har jag svårt att välja, tycker på nåt vis att allt luktar likadant. Dålig näsa.

      Radera
  3. (väntar på ditt inlägg om vatten på flaska, lika illa som plastpåsar, min lösning:
    http://hannelesparadis.blogspot.com/2012/05/festligt-vatten.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inget i pipelinen, s a s. Men bär inte hem vatten, har inte gjort det på över tio år.

      Radera