tisdag, juni 26, 2018

Sommarböcker i topp

Sista topplistan hos Johannas deckarhörna innan det blir sommaruppehåll. Och ämnet idag är tips på böcker som utspelar sig under sommaren.
Det visar sig inte vara alldeles enkelt.

"Sommarboken" av Tove Jansson är svår att undvika. Om den lilla flickan Sofia och hennes farmor, deras samtal och funderingar, med skärgårdsinramning.

"Sol över torpet" av Barbro Alving är en favorit. Fick mig att skratta högt första gången jag läst den! Skojig svensk semester.

Jenny Colgan har seglat upp som en feelgood-stjärna och jag läste nyss hennes "Det lilla bageriet på strandpromenaden" (The Little Beach Street Bakery). Ganska puttrig men väldigt förutsägbar. 

"Sunes sommar" av Anders Jacobsson och Sören Olsson konsumerade jag inte som bok utan som film. Som jag fnissade! Men när jag skulle se om den efter några år var det inte alls lika kul utan mer långsamt ... fast några skratt fanns kvar. Och som läsning kanske den funkar än?

Är det fusk att ta med en bok vars handling utspelar sig i en miljö där det är evig sommar? Jag tar risken och slår ett slag för Brasiliens mästare, Jorge Amado. "Guldfruktens land" (Sao Jorge dos Ilhévs), kanske. Finns många att välja bland. Just den här utspelar sig på och runt de en gång så viktiga  kakaoodlingarna. Solen lyser över dem alla!

Trevlig (bok)sommar, ser fram emot nya topplistor i augusti!

Copyright Klimakteriehäxan 

18 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna på din lista. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sinsemellan väldigt olika böcker! Men det är bra med variation, tycker jag.

      Radera
  2. Guldfruktens land och Sommarboken, som jag inte läst, kan jag tänka mig. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amado är en spännande författare.

      Radera
  3. Blandad somrig lista. Sol över torpet blir jag lite extra nyfiken på. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Tack för dina tips. Coogan är den jag har läst.

    SvaraRadera
  5. såg nog alla Sunes sommar med barnen, Alving ska jag plocka fram en mörk höstkväll, Colgan väntar på biblioteket

    (Värmländska noveller:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2018/06/skapet-av-ragnar-magnusson.html

    SvaraRadera
  6. P.S.
    Colgan är inte ute efter Nobelpris, då får man skriva lyckliga slut ❤️ tre karlar att välja emellan, inte helt förutsägbart

    SvaraRadera
  7. P.P.S.
    Den lilla bokhandeln runt hörnet beskriver helt underbar skotsk miljö, bokbuss, byliv - slutet inte allt
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2017/08/den-lilla-bokhandeln-runt-hornet-av.html

    SvaraRadera
  8. Läste Sommarboken alldeles nyligen och blev totalförälskad. Vilken härlig sommarbok!

    SvaraRadera
  9. Tack för tipsen! Sommarboken har nämnts så mycket överallt nu så den borde man nog läsa. ;)

    SvaraRadera
  10. Jag ska läsa min andra Colgan nu i juli, är det tänkt. Passar perfekt på sommaren, tror jag.

    SvaraRadera
  11. Kan väl inte vara fusk med evig sommar?

    SvaraRadera
  12. Colgan är lättsam läsning.

    SvaraRadera
  13. Tack för trevliga tips. Har läst första boken i serien om Lilla bageriet av Jenny Colgan och har sedan dess köpt på mig några till.

    SvaraRadera
  14. Jag tillhör nog de få som inte läst Sommarboken ;-)

    SvaraRadera