tisdag, juni 19, 2018

Läsning från Down Under


Kanske har vi eller i alla fall jag dålig koll på litteratur som skrivs eller skrivits i Australien.
Men Johanna i deckarhörnan konstaterar: Det kommer en himla massa spännande titlar från Australien. Författare eller böcker, ni väljer själva vilket som hamnar på veckans australiensiska topplista.

Hurra! Nu får jag chansen att tala varmt för en av dem, en som jag haft glädjen att bli god vän med sedan jag gjorde en halvtimmes porträttprogram om henne för Sveriges Television. Sonya Hartnett fick ALMA-priset (Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne) 2008. Då hade jag aldrig hört talas om henne.

Men när det stod klart att jag skulle åka till Melbourne och träffa henne fick jag förstås läsa på. Och fann en fantastisk författare! Priset går förvisso till någon som skriver främst för barn och ungdom, men Sonyas böcker läser vuxna med stor behållning.

ALMA-juryns känsloladdade motivering löd så här: "Med psykologiskt djup och ett under ytan vibrerande raseri skildrar hon ungas villkor utan att väja för livets mörka sidor. Detta gör hon med språklig virtuositet och lysande berättarförmåga: hennes verk blir en kraftkälla."

Det är en synnerligen produktiv människa vi talar om. Hon har i genomsnitt gett ut en bok om året sedan 1984. Böckerna är översatta till en rad språk, på svenska finns om jag räknar rätt åtta titlar.
I en av dem spelar ABBA en viktig roll  i få länder var den svenska supergruppen mer populär än i just Australien, och Sonya kunde alla låtarna, sjöng glatt med i dem när vi lyssnade på en cd i bilen ...

En bok har Sonya skrivit som inte är direkt barnvänlig: "Landskap med djur" (Landscape with Animals). Den publicerades under pseudonym eftersom hon inte ville riskera att den skulle hamna på barnhyllan i biblioteket eller bokhandeln. Romanen innehåller en hel del sexscener och speglar i viss utsträckning hennes egen olyckliga och passionerade kärlekshistoria med en äldre man. Den kom ut på svenska också men tyvärr valde förlaget att fortsätta med pseudonymen, så praktiskt taget ingen upptäckte boken. Gör det nu, den är bra! Av hennes ungdomsböcker kan jag föreslå "Torsdagsbarn" (Thursday´s Child).

Den där resan till Melbourne har blivit min enda till Australien, men jag och Sonya har hållit kontakten och hon var naturligtvis hemma hos mig när hon kom till Stockholm för att hämta sitt pris. Merparten av prispengarna köpte hon hus för. Hon har två stora hobbies: djur, mest hundar, och så att flytta!

Men detta blir ju ingen topplista om jag bara uppehåller mig vid Sonya Hartnett. Den första författare från Australien som jag läste var nog Colleen McCullough. "Törnfåglarna" (The Thorn Birds) var en romantisk storsäljare. TV-versionen sändes som serie en påsk när jag bodde i USA och då brakade ovädret loss bland katolska tittare: hur kunde man på självaste påskhelgen sända "en fruktansvärd historia" om en präst som inte nöjde sig med att älska Gud utan ville ha en kvinna dessutom? En bladvändare, för den som inte drabbas av religiösa betänkligheter.

Liane Moriarty skriver inte precis som alla andra, och jag inbillar mig att man får lite australiensisk krydda i hennes böcker. Också en väldigt produktiv skribent. "Stora små lögner" (Big Little Lies) är väl hennes mest kända, tack vare den prisade tv-serien.

Nä hör ni, det får räcka med tre namn på topplistan denna gång. Klicka dig över till Johanna för att hitta en massa andra tips på läsning från Down Under! Och medan ni gör det ska jag skicka ett mail till Sonya och fråga hur hon har det.

Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. Törnfåglarna är den enda jag har läst, men en bok av Moriarty står i hyllan och väntar.

    SvaraRadera
  2. Sonya Hartnett väntar och väntar i min bokhylla, något annat har kommit i mellan... jag som inte ens varit i Australien, ännu mindre pratat med författaren - men alla kommer ju ändå till Göteborg ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet hur det är: det kommer så lätt nånting i vägen ...

      Radera
  3. Spännande! Den författaren kände jag inte alls till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej tyvärr gäller det nog för väldigt många.

      Radera
  4. Törnfåglarna älskade jag när jag läste den för massor med år sedan.

    SvaraRadera
  5. Jag tackar för tipset om Sonya Hartnett!

    SvaraRadera
  6. Tack för tips om Sonya Hartnett, och väldigt personligt skrivet dessutom.

    SvaraRadera
  7. men om en söker Sonya Hartnett i bibliotekskatalogen så kommer även Landskap med djur upp. Big little lies har jag varken läst eller sett men jag har läst en annan titel av Moriarty, Öppnas i händelse av min död

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo pseudonymen "spräcktes" snabbt så numera är det en Hartnett-bok. Vi har läst samma av Moriarty (fast jag läste också lögnhistorien)

      Radera
  8. Törnfåglarna tänkte jag först ta med men valde sen an annan gammal goding.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom pp mig med att undra om McCullough skrivit nåt mer man borde läsa?

      Radera
  9. Vad spännande att läsa om Sonya Hartnett! Blir nyfiken och lässugen.

    SvaraRadera
  10. Så spännande! Av henne har jag inte läst något. Däremot av Liane Moriarty.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De finns ju i väldigt olika genrer förstås.

      Radera
  11. Törnfåglarna har jag sett men tror aldrig det blev av att läsa den, läste Tim istället, mycket bra den med. Sonya Hartnett kände jag inte till, förrän nu. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sonya H är värd att bekanta sig med!

      Radera