onsdag, juni 06, 2018

Och hur tänkte vi här då?

Det står tydligt och klart i stora bokstäver att i den här containern lämnar man pappersförpackningar för återvinning.
Någon verkar ha tänkt att de högklackade platåpumpsen och några andra klädesplagg är gjorda av papper. Jag skulle så gärna vilja träffa människan i fråga för att få en förklaring.

Skor av papper är väldigt sällsynta och att kalla skor för förpackningar är också tämligen långsökt, även om de omsluter fötter.
Kanske ursäktar sig denna miljösynderska (för det är väl en kvinna?) med att hon tror att någon ska bli glad för de där sittskorna. Jag tillåter mig att tveka. Själv kände jag mig inte det minsta frestad, behöver jag upplysa om det?

Däremot känner jag mig väldigt frestad att göra något riktigt elakt mot folk som bär sig åt så här. Det är ju tvärr inte ett skvatt ovanligt.

Fast hur får man såna ärthjärnor på bättre tankar? Jag undrar om det ens är möjligt. Ställer bara den eviga frågan: Jaha, och hur tänkte vi här då?
För den här personen var ju tämligen korkad redan i skoaffären.

Eftersom jag fått detta att handla om hur folk tänker (eller inte gör det) blir det här också mitt bidrag till Sannas fotokedja Gems Weekly Photo Challenge där temat denna gång är TANKE.

Men låt mig också passa på att önska er en härlig ledig dag, med flaggan i topp, kanske över era huvuden medan ni mumsar sill eller lax (ok för köttbullar också) och sedan en maffig jordgubbstårta? Tanken (se där kom den igen) är väl att vi ska ha trevligt på nationaldagen!

Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. Jag var ock slängde papper och pappförpackningar i morse, faktiskt. Och lite andra sorterade förpackningar. Men vad jag skulle komma till var att i pappbehållaren - inte att den var gjord AV det utan FÖR det - så hade någon tyckt det varit lämpligt att trycka in en stor felt plastmatta modell duschgolv.

    Kan nog tycka att det var inte bara ett stilettklackssteg utan en hel promenad värre ... Skorna och kläderna stod ju där för att människan tänkte att någon annan kanske var intresserad. Den där mattan ville någon bara göra sig av med.

    Skitstövlar, rent ut sagt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och nej, jag brukar inte stava det OCK ... fast det är ett ord, betyder även. Felstavat eller felformulerat:
      Jag var och slängde ...
      Ock jag slängde ...

      Radera
    2. (Emma, jag letar och letar efter OCK... Klimakterieläxan kan ju göra en lite nervös vid felstavning... men man ska aldrig peka på sina fel; varken stavning, slarvig frisyr eller dålig städning)

      Radera
    3. Men skor och kläder lämnar man hellre hos Stadsmissionen eller Myrorna, tycker jag. Folk tänker konstigt, det är alldeles glasklart.

      Radera
  2. svenska jordgubbar blir det, fast belgiska lika goda för halva priset...
    Min hobby är också samla bilder på icke läskunniga rika svenskar med flotta bilar, minst två bilar per familj, säger statistiken:
    http://hanneleshisingen.blogspot.com/search/label/Vett%20och%20etikett

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte min jordgubbslåda var holländsk men kanske var den belgisk. Goda bär hur som helst.

      Radera
  3. I vårt återvinningsrum ställer folk då och då saker som inte ska ställas där. Inte bra.
    Bättre är att vi ska äta en jättegod fisksoppa med jordgubbar efteråt. Trevlig nationaldagskväll, alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det blev en fin kväll, långt från soprummet!

      Radera
  4. Heisann, noen har tomme tanker i hodet! Det stemmer heller ikke : det man ikke har i hodet, har man i beina... her er det blåst begge steder! Ha fin Flaggans dag ;:OD)

    SvaraRadera
  5. Jag vill nog påstå att vissa hoppar över tanke-stadiet och tar den lätta vägen sas. Eller så är tanken att "någon" tar nog hand om problemet, jag har ju iaf tagit mig hit till återvinningen...och här fanns ingen container för skor! Haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nån-annan-ismen är ständigt närvarande!

      Radera
  6. Alltså, de där vita skorna skulle man kunna ha som prydnad. ;-) Men håller med, det är trist att man inte kan sortera där saker och ting hör hemma. Det finns ju insamlingar för kläder och skor.

    SvaraRadera
  7. "LillaSyster"8:19 em

    Ja, hur svårt kan det vara? Måste ju varit någon helt sinnesförvirrad som hoppa ur kläderna där.....

    SvaraRadera
  8. Ursäkta att jag skrattar här! Att jag helt och hållet instämmer i dina tankar är ju självklart, men jag kan inte låta bli att le åt personens (en kvinna antar jag) "kreativitet" här. Pumpsen med stilettklackarna ser ju sprillans nya ut. Klädesplaggen bredvid är kanske också i perfekt skick, det syns inte på bild.
    Men då personen inte knölade ned skorna och kläderna i luckan så ville h*n kanske att någon skulle ta dom. Bara en tanke!

    PS1. Det är inte ovanligt i Spanien. Man lägger alla möjliga saker bredvid sopcontainern. Visst kan man förfäras över det. Men ofta ta det bara några sekunder tills någon/några tagit sakerna. Återvinning när den är som bäst. Bara ytterligare en tanke. DS1.

    PS2. Efter vår bostadsrättsförening börjat med sopsortering som inte funkade alls i början, då det såg för jävligt ut, så måste jag säga att din bild nästan är ett stilleben - i jämförelse alltså;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men det tror ju jag också: att man tänker att nån ska nappa och ta hem prylarna. Men det är helt fel ställe att lämna kläder på. Och i vår brf är återvinningshyllan i miljösoprummet flitigt använd, funkar bra!

      Radera
  9. Trist när man inte orkar lägga det rätt.

    SvaraRadera
  10. En del har visst svårt att tänka i sommarvärmen!

    SvaraRadera
  11. Här har man nog inte tänkt alls. Tycker allt som oftast jag ser detta fenomen vi sopsorteringarna. Men om det vore i Spanien had eman lagt det i en kasse bredvid och just som BP skreb hade det varit borta på några minuter- Folk hämtar. Men kust tankösheten här tycker jag ofta blir synlig. Och man räknar med att andra ska ta rätt på det.
    Trött kan man bli...
    Bra tolkning av veckans temaord. Och en debatt blev det bland kommentarerna.

    SvaraRadera