tisdag, juni 12, 2018

Visst är du med i Kasskampen? (Kasse nr 2)

Gudrun Sjödén, en av Sveriges mest framgångsrika modemänniskor med stor kundkrets även internationellt, har länge bjudit dem som handlar i hennes butiker på gratis tygkassar. Påsarna, i olika storlekar, är sydda i bomullstyger med Sjödén-mönster, man får anta att det är restpartier som tas i bruk på detta sätt.

Jag ser ofta folk på stan med en typisk Sjödén-kasse i handen, så att de återanvänds flitigt är nog tämligen säkert.
Däremot trodde jag knappt mina öron när jag hörde att det finns en andrahandsmarknad för dem, exempelvis på Tradera. Men det gör det, jag har kollat!

Det är det pågående kriget mot plastpåsarna som fått mig att inventera mitt förråd av kassar, sådana som är avsedda att användas många gånger. Alltså kommer min kasse nummer 2 från butiken där Kulturtanten känner sig hemma. Och det är alldeles uppenbart att även en och annan Klimakteriehäxa dyker in där ibland, för att komma ut med ännu en av de där kassarna ... uppskattas också som present till folk i utlandet som tycker att de ser väldigt svenska ut!

Du deltar väl i Kasskampen, kriget mot påsarna som varken återanvänds eller återvinns?! Det började härom dagen, här på min blogg. Välkommen upp på barrikaden!

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Måste säga att Gudrun Sjödéns kassar är betydligt snyggare än hennes kläder. Hon kanske borde satsa endast på kassar;-)

    Kommer inte följa kasskampen. Är liksom inte lika politiskt korrekt för det är jag rädd för. Men jag återvinner det redan återvunna plastkassarna för att bli av med allt som nu källsorteras i min bostadsrättsförening.

    Dessa ofta väldigt snygga återvunna icke-plastkassar är ganska ohygieniska tycker jag. De måste ju tvättas minst en gång i veckan eller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvättbehovet beror väl på vad man lägger i dem????

      Radera
  2. Det känns så självklart eftersom det nog var minst 20 år sedan jag senast köpte en plastkasse.
    Mina urgamla shoppingväskor fungerar utmärkt - skulle något rinna ut eller kladda ner en väska, är det ju bara att torka av med en våt trasa.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. tvättar en del tygkassar i tvättmaskinen.

      Radera
    2. Mina äldsta kassar går i maskin. Självklart.

      Radera
  3. Har en del Gudrun Sjödénkassar hemma. Använder dem ibland bland annat till skopåse. Läste annars att det inte är självklart att det är bra för miljön att skaffa en tygkasse i bomull. Då måste man använda den gräsligt många gånger eftersom bommullstygtillverkningen förorenar och förbrukar kopiöst med vatten. Fast de hamnar antagligen inte i valmagar i alla fall. Gudrun Sjödénkassarna är förhoppningsvis spill, som du skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo tyg har ju också miljöpåverkan, utan tvekan. Nyckeln är hela tiden hur många ggr man återanvänder påsen. Vare sig den är i plast eller tyg.

      Radera
  4. äger alldeles för många vackra tygkassar ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo man samlar på sig ... nu visar jag upp dem!

      Radera
  5. Gudrun Sjödén... inte längre när jag hittar så bra kläder på Lidl! ☺️ Senast fick jag tygkasse när jag köpte min påfågelskudde från Pakistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart billigare på Lidl. Jag har också fyndat där.

      Radera
    2. massa fina trädgårdsverktyg på Lidl

      Radera