måndag, augusti 14, 2023

Boktriss med J

I serien Boktriss är vi nu framme vid bokstaven J, eftersom vi går i alfabetisk ordning enligt instruktion från Mia och har klarat av A, B, C, D, E, F, G, H och I. Då gäller det att bjuda på ett författarnamn, en boktitel och ett bokomslag som kan "hängas upp" på J. 

Det visar sig att författarnamn kan jag komma på nästan hur många som helst. Här finns favoriter som Joyce Carol Oates, Elsie Johansson, Jorge Amado, Jan-Philipp Sendker, Jo Nesbö. Och säkert minst femtio till. Avstår från att välja en. 

Värre blir det med boktitlar. Fastnar för min bloggkompis Marianne Bokblads bok "Jag drömmer dig hit". Det är hennes version av föräldrarnas kärlekshistoria inom Frälsningsarméns snäva ramar. 
Marianne baserar sin berättelse på breven de unga tu skrev till varandra. En varm historia som också ger inblick i hur strängt och iskallt det kunde vara i "armén".   

Värst blir det med omslaget, men jag tar till en av familjens gamla favoriter: Astrid Lindgrens "Kajsa Kavat". Kajsa står på julmarknaden och säljer mormors karameller, eftersom mormor skadat foten och måste sitta stilla. En liten julgran finns också med!

Copyright Klimakteriehäxan 

17 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jo då! J är väl en trevlig liten bokstav ...

      Radera
  2. Julmarknaderna är snart här, hihi. Men vi får väl hoppas vi får lite sen sommar först.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen - jag längtar inte efter julen!

      Radera
  3. Ja det fanns många författare att välja på. Och Kajsa var ju en fullträff. Den där boken om en uppväxt bland frälsningssoldater låter intressant, dock hittar jag den inte på biblorna i Dalarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tar inte biblioteket hem den om man frågar??? Marianne säljer boken själv, men den finns också i nätbokhandeln, det har jag sett med egna ögon.

      Radera
  4. Kom allra först att tänka på Ulf Lundells bok "Jack". Och författare med J är det ju gott om-
    Vad gäller Kajsa Kavat och julmarknaden så gäller den alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jack tänkte jag aldrig på, självklar förstås.

      Radera
  5. Jag har sett Kajsa Kavat på film där hon står på torget och säljer mormors karameller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett det också - för min inre syn ...

      Radera
  6. inte särskilt svårt med författare och titlar. värre med omslagen. jag had men den finns inte på mina biblioteke velat läsa M. Bokblads bok,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblads bok visade mig en värld jag absolut inte kände till trots att jag har lite Frälsningsarméfolk i släkten.

      Radera
    2. Anonym7:20 em

      Mrs Calloway: Den finns på en del bibliotek - och om det är för långt för dem att skicka mellan biblioteken, kan de ta hem den. Jag säljer den också till ett mycket billigare pris än bokhandlare.
      Bloggblad

      Radera
  7. och Tisdagstrio har börjat

    SvaraRadera
  8. Anonym7:21 em

    Tack - nu först såg jag. Titeln blir ju förklarad när man kommer till det längtansfulla brevet. Tackar ödmjukast för reklamen!
    Bloggblad

    SvaraRadera
  9. Jul känns avlägset, men visst var det just jul som kom i fokus för bokomslagen. Författarnamn var klart enklast. :)

    SvaraRadera