måndag, augusti 21, 2023

Boktriss med K i högsta hugg

Det är Mia i bokhörnan som dragit igång en bokjakt i alfabetisk ordning: en författare, en boktitel och ett omslag med en och samma bokstav som minsta gemensamma nämnare ska det vara för att bli en äkta boktriss. Nu har vi kommit fram till K.

Agota Kristof är kvinnan bakom en trilogi som buntats ihop i en och samma pärm: "Den stora skrivboken", "Beviset" och "Den tredje lögnen". Helt fascinerande läsning! Om krig, om kärlek, om syskon, om föräldrar, om stora och små lögner. Och det är stundtals svårt att hänga med, men det gör inget för allt är väldigt spännande! Romanen har blivit pjäs som  spelas på Dramaten, men jag vet inte om jag vill/törs se den.

"Köttets tid" av Lina Wolff är en annan riktigt spännande historia som jag faktiskt slukade för något år sedan. Svensk kvinna reser till Spanien för att slippa jobbet som journalist. Hon blir i stället hemhjälp hos ett äldre spanskt par. Samtidigt är vi med om hur en märklig tv-show för nätet kommer till ... ska inte avslöja mer. Blev också riktigt överraskad av slutet!

Trivsamt har jag haft det tillsammans med Emma Hambergs Agneta, hon som en dag bara drar hemifrån till Frankrike. Hon tror att hon ska bli au pair för ett barn, men det visar sig att den som ska tas om hand är en äldre herre i demensdimmor som ibland är tunga men stundtals lättar. På den andra bokens omslag ser man en naken kvinnokropp av det lite rundare slaget. "Je m´appelle Agneta" och "Au revoir Agneta" är inte stor litteratur men underhållande. Omslaget är dessutom sympatiskt.

Och den uppmärksamme bloggbesökaren har vid det här laget noterat att jag blygsamt undvikit att nämna Klimakteriehäxan, som förvisso inte bara är en blogg utan också en bok. Som börjar på K.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Lina Wolffs texter är lite för starka för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade inte "Djävulsgreppet" alls lika mycket.

      Radera
    2. men Lina Wolff är duktig översättare

      Radera
  2. Har böcker av samtliga författare i olästhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra böcker alla tre, utan minsta gemensamma nämnare!

      Radera
  3. har naturligtvis noterat din klädsamma ödmjukhet

    SvaraRadera
  4. Hihi, det var ju nobelt av dig att inte i första hand lyfta fram din egen bok! Hamberg är jag inte sugen på, för mycket feel-good för mig.Kristof kräver sin man, eller kvinna, tror jag...Köttets tid har jag däremot läst. Och visst har jag läst "I ljust minne bevarad", så oerhört känslosam och sorglig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du läst någon av mina!
      Kristof är väldigt värd att ta tag i.

      Radera
  5. Min bästis Yvonne håller på med Au revoir Agneta just nu. Läste första boken och gillade den skarpt, vilket är aningen förvånande, då jag inte faller för feelgood i första hand.
    Hahaha! Lite smygreklam för din egen bok satt fint:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var mycket skeptisk när jag började med första Agneta-boken men jag föll för den. Och gillade tvåan också.
      Den som vill retas kan denna dag fråga mig vad som hände, jag hävdar ju alltid att min blogg är reklamfri ...

      Radera
  6. Kristof försökte jag mig på, men det gick inte så bra.

    SvaraRadera