måndag, augusti 28, 2023

Boktriss på L

Här kommer ännu en liten dykning ner i det nästan oändligt stora och djupa bokhavet. Mia i bokhörnan har dragit igång jakten på en boktriss i alfabetisk ordning. Den ska innehålla ett författarnamn (för- eller efter- går lika bra), en boktitel och ett omslag, och gemensamt för dem denna vecka är bokstaven L.

Då väljer jag efternamn på L och det blir Lindgren. Förnamnet då? Jo en triss i svenska L: Astrid och Torgny och Barbro. Vilket toppgäng! Alla tre är fantastiska berättare, alla tre har humor, alla tre har sin egen stil. Och två av dem (Astrid och Torgny) höjer värdet på sina texter ytterligare om man lyssnar på dem som hörböcker.

"Lyktsken" (Warlight) har jag berömt här på bloggen förut. Mikael Ondaatje har skrivit en originell och mycket spännande bok, med ett slut som överraskade åtminstone mig. Ett udda och hemlighetsfullt föräldrapar lämnar sina barn i England och försvinner, ingen verkar riktigt veta vart eller varför. Andra människor ska ta hand om ungarna men det är inte alldeles enkelt ... Väldigt läsvärt!

Finns det många böcker med Luftskepp på omslaget? Jo, jag minns några. Väljer den kraschlandade luftballongen på Vitöns is. "Örnen" som farkosten hette skulle ha tagit ingenjör Andrée och hans två medarbetare mot vetenskapliga upptäckter i Arktis, men ingen av dem överlevde. PO Sundman skrev om det eländiga äventyret, men ni missar väl inte två andra böcker i samma ämne? Tänker på Bea Uusmas utmärkta "Expeditionen  en kärlekshistoria", och Lena Kåreland är kvinnan bakom "Ett sällsamt dubbelliv". I den senare möter vi en mer privat bild av Andrée och lär också känna Gurli Linder som verkar ha varit kvinnan i hans liv. Har man läst alla tre känner man sig riktigt delaktig i den sorgliga historien! Sundmans bok låg ju också i botten för den långfilm som Jan Troell gjorde 1982.

Copyright Klimakteriehäxan 

22 kommentarer:

  1. L var inte så svår bokstav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det fanns mycket att välja på.

      Radera
  2. Lindgren är ju ett bra efternamn i denna kategori, absolut.
    I övrigt är jag ganska dålig på sådant. ;)

    Ha det fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre bra Lindgrenar räcker långt!

      Radera
  3. Jag har läst två böcker av Ondaatje, Warlight läste jag för några år sedan. Minns den inte alls, men enligt mitt register gav jag den bara två stjärnor...
    Jag tar till mig tipset om att lyssna på Torgny Lindgren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du aldrig lyssnat till Torgny har du enligt mitt sätt att se en höjdare framför dig. Men om Lyktsken tyckte vi uppenbarligen olika, så vem vet ...

      Radera
  4. Här står jag som ett levande frågetecken igen. Ska nog hålla mig till att klicka hem pins istället;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du borde testa Ondaatje. Med eller utan pin.

      Radera
  5. Det var några nya titlar för mig, även om jag känner igen författarnamnen.
    Jag läste Norrländsk akvavit av T L för några år sedan. Med tanke på att han skulle avkristna de "lurade" där min pappa varit alldeles i närheten på 40-talet för att påkristna ... så var det extra roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torgny L har mig veterligen aldrig skrivit en dålig bok!!!!

      Radera
    2. Anonym10:31 em

      Jag har tyvärr bara läst den enda …

      Radera
    3. Men underbart, så mycket kul du har att hämta!

      Radera
  6. Torgny Lindgrens egna läsningar är något alldeles extra. men även om en läser själv hör en hans röst i andanom. har läst Bea Uusma. det är en fantastisk bok. men jag minns också att jag var helt förtrollad av Sundmans bok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag du ska läsa Kåreland också, en mycket sympatisk berättelse!

      Radera
  7. Jag har inte läst någon av författarna tyvärr, är nyfiken på Beas bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uusmas bok är lysande. Läs den!

      Radera
  8. Tack för tips. Astrid Lindgren har jag lyssnat på när hon läser och det är ju en upplevelse i sig.
    Har lyssnat på en del av Barbro Lindgren och Torgny Lindgren och läst en hel del av deras böcker.
    "Lyktsken" har jag inte läst men blev nu intresserad.
    Bea Uusmans bok läste jag med stort intresse. Så bra,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta en titt på Kårelands bok också! Inte bara om Andree utan också lite svensk kvinno- ock kvinnohistoria. Gurli Linder var landets första barnboksrecensent och en föregångare!

      Radera
  9. Tre Lindgrenar. Och ändå är de, så vitt jag vet, inte släkt med varandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det tror jag inte att de är. Men det är ju ett rätt vanligt efternamn i vårt land, så det är nog inte så konstigt trots allt.

      Radera
  10. Ja just, Lindgren på samtliga dessa välkända författare, det har jag inte tänkt på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju iofs ett rätt så vanligt efternamn här. Och släkt är de ju inte, i den här trion!

      Radera