tisdag, augusti 29, 2023

På liv och död

Liv eller död i boktiteln ska det vara i dagens tisdagstrio, enligt instruktioner från Ugglan. Jo, de två hänger förvisso ihop, och filosofer brukar påpeka att döden är en del av livet ... den allra sista då, får man anta?
Jag kör dubbelt upp, bjuder på en trio med död och en trio med liv!

"Berättelse om ett liv" är Nobelpristagaren Peter Handkes skildring av sin mammas liv. Danska Ida Jessen berättar om den unga lärarinnan som kommer till en stad på landet och gifter sig med ortens läkare i " Ett annat liv". Hanya Yanagiharas "Ett litet liv" (A Little Life) står sedan länge bland mina olästa. Vet att folk har slukat den. Men oj så tjock den är ...

I avdelningen för död
börjar jag med "Safari med döden" av den obegripligt produktive Jan Mårtensson. Kriminalhistoria, delvis i Afrika, delvis i lätt igenkånnliga miljöer i Gamla stan. "I sällskap med döden" är alldeles ny och har fått fina recensioner. Författare är Ingvar Carlsson, en gång socialdemokratisk partiledare och statsminister (det blev han natten när Olof Palme mördades). Tror att jag vill läsa den! 

Sist vänder jag mig till barnbokshyllan och där hittar jag "Adjö, herr Muffin" av Ulf Nilsson (text) och Anna-Clara Tidholm (bild). Om marsvinet som dör och hur den händelsen hanteras. Faktiskt en internationell succé, översatt till en rad språk. Beror förmodligen dels på kvaliteten, men dels också på att det inte skrivs särskilt många böcker för barn om liv som tar slut. 

Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. Jag undrar när man slutade att skiva om döden i barnböcker — på 50-talet? För dessförinnan vimlade det av dödsfall i barnböcker. Jag som växte upp med böcker som min mamma köpt på antikvariat som barn, jag grät floder över alla barn som dog av sjukdomar som nu
    går att behandla med penicillin.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där har du en poäng ... man minns ju "I en sal på lasarettet" om inte annat! Men det kanske blev överdos av död och elände ett tag?

      Radera
  2. Det finns en del nya böcker för barn om begravningar, både av smådjur och kära släktingar. Sanna och farmor är på begravning är en liten bok av svenska kyrkan.Dockbegravningen av Eva Wikander är fin, barn har rätt till sina känslor.

    Jag har läst Alla döda små djur och En liten bok om konsten att dö av Ulf Nilsson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våra ungar hade nog inga såna böcker vad jag kan minnas.

      Radera
    2. dessa är nya, barnbarnen har läst

      Radera
    3. Kan hända vi hamnar där. Båda barnbarnen gillar som tur är böcker!

      Radera
  3. Håller med Margaretha här ovanför. Förr var det ganska mycket död och elände i barnböcker, men jag tror att det kan vara på väg tillbaka nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi slipper definitivt inte undan döden.

      Radera
  4. har läst alla tre böckerna om livet men ingen av böckerna om döden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liv är ju i regel lite roligare än död ...

      Radera
  5. Jan Mårtenssons böcker har jag läst. Ja, inte alla, men de flesta. Med tanke på att författaren är 90 år gammal är han verkligen ovanligt produktiv. Ungefär som David Attenborough som har hunnit fylla 97 år och alldeles nyligen producerade ytterligare ett av hans berömda naturprogram...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imponerande, den där farbror Mårtensson! Jag har dock bara läst några få av hans böcker.

      Radera
  6. Trots att du körde dubbla trios, så har jag inte läst någon av dem. Men några kände jag igen titeln på i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bara blev så ... det finns ju så himla mycket böcker!

      Radera
  7. Anonym7:47 em

    Adjö, herr Muffin är en jättefin barnbok / Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det. Ulf Nilsson var en mästare, och AC Tidholms teckningar har jag alltid gillat.

      Radera
  8. Det var lite nya böcker för mig men säkert läsvärda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart om man kan bjuda på nåt nytt nån gång!

      Radera
  9. Adjö, herrr mUffin har jag läst. Tack för de andra tipsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det bara att välja: liv eller död?!

      Radera