torsdag, augusti 03, 2023

Fynd som räcker länge

Mia i bokhörnan har gett oss lösa tyglar under några veckor när helgfrågan föreligger i sommarvariant: Tipsa om en bok, en film, ett utflyktsmål, en tv-serie, en teater, en maträtt eller något annat skoj.

Det jag kommer att tänka på kanske inte gäller för fler än oss som bor på Södermalm i Stockholm, men jag kör ändå: hos Myrorna på Hornsgatan får man fylla en papperskasse med så många pocketböcker man kan klämma i. Enhetspris 69 kronor!

Det är inte en jättestor kasse, men jag fick ändå med mig tolv böcker hem, en av dem dessutom en riktig tegelsten. Det var "Shantaram" av Gregory David Roberts, en roman som en god vän säger att det tveklöst är den bästa bok han någonsin läst (och ja, han har läst fler ...). Om rånaren som flyr från fängelse i Australien till Indien. Kanonspännande, enligt min vän.

Den utspelar sig huvudsakligen i Bombay, och min vän började spara pengar för att resa dit och uppleva staden alldeles själv. Dock kom han aldrig iväg, men boken älskar han fortfarande. Blir intressant att se om jag tar mig igenom alla sidorna, de är runt 900 och det är inte mitt ideal ...

Så mitt förslag är helt enkelt detta: kolla med Myrorna i din närhet, de kanske har samma erbjudande? Om inte får "Shantaram" bli ett boktips, trots att jag inte läst den själv. Men den kan räcka en hel semester, tänker jag! Åtminstone om regndagarna råkar bli många.  
Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. loppis finns på många orter, Myrorna lite dyrare än de andra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men dyrt är det inte. Och går till bra grejer.

      Radera
    2. flesta större loppis sysslar med välgörenhet, Myrorna gör mycket för hemlösa (vi har även Lions, Smyrna, Björkåfrihet, etc och priserna skiljer)

      Radera
  2. Hur var det nu igen... Skulle inte du avstå från alla bokinköp...;-) Men till det priset kan man ju inte motstå - såklart. Alla böcker som du sorterar bort kan du ju alltid ge till Myrorna eller göra som jag - öppna ett bibliotek i entrén i huset där du bor:-)

    PS. Myrorna här har inget erbjudande alls på böcker. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men de här böckerna får inte stanna i våra hyllor. De kommer raskt att gå vidare, lovar!

      Radera
  3. Vilket lovvärt initiativ av Myrorna. Verkligen! Och inte är Myrorna dyra. Dessitom går ju pengarna till god välgörenhet och inget försvinner på vägen. Nog så viktigt. Ska absolut ta en tur hit.

    SvaraRadera
  4. Anonym9:28 em

    Boken Shantaram är fantastisk man riktigt känner dofterna och man är med i boken som är spännande.
    Gunilla

    SvaraRadera