torsdag, augusti 31, 2023

Om inte om vore i vägen ...

... så hade kärringen skjutit björnen med kvastskaftet, brukade min mamma citera, vet inte vem, när det blev dags att spekulera om ett eller annat. Det är Mia i bokhörnan som ställer denna helgfråga: Om du skulle skriva en bok, vad skulle du då välja för genre?

Det är just det där lilla ordet OM som blir så avgörande. Jag har skrivit fyra böcker, men ingen femte. Fast jag egentligen skulle vilja. OM jag bara kunde ta mig samman. OM jag kunde följa andra skribenters exempel och förslagsvis ägna två timmar varje förmiddag åt att knattra på datorn. OM jag hade lite bättre självförtroende. OM jag saknade mindervärdeskomplex. OM jag trodde mig om att kunna dra upp en intrig och sedan få den att gå i mål ...

Men om jag nu struntar i det där lilla förtretliga tvåbokstavsordet och i stället svarar på frågan så vet jag en sak: aldrig en deckare. Det skrivs för många dåliga deckare i Sverige, det behövs inte fler. Man kan absolut nöja sig med de skickligaste ordbrukarna som redan är etablerade.

Visst drömmer jag ibland att jag får lusten och inspirationen tillbaka. Visst har jag idéer till historier som jag tror skulle kunna bli bra berättelser. Genren jag förmodligen skulle hamna i är nog den som brukar förses med etiketten "bygger på verkliga händelser". Fast det mesta tyder på att det inte blir mer än just drömmar. För om inte OM vore i vägen hade jag väl redan skrivit ett par böcker till, minst ...

I brist på bokmanus kan man glädjas åt vackra augustiblommor, som ser ut att
överleva en bit in i september också.
Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. jo, du har ju erfarenhet av skrivande 📚

    SvaraRadera
  2. Jag tycker tiden är ett rejält hinder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mitt fall tycker jag inte att jag kan skylla på det.

      Radera
  3. Du kan i alla fall klappa dig själv på axeln och gratulera dig till fyra böcker som du hunnit med att skriva. Och det är troligen betydligt fler än en "vanlig dödlig" som inte är professionell författare skulle åstadkomma. Tycker du ska vara nöjd med det du gjort.Allt har sin tid som jag brukar säga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis, allt har sin tid. Jag kan ändå inte låta bli att förundras över hur jag skötte hem, mat tvätt etc, med två barn hemma, jobbade heltid - och ändå skrev en bok på l!

      Radera
  4. Mindervärdeskomplex behöver du absolut inte ha. Du skriver mycket bra, läst en av dina böcker.

    SvaraRadera
  5. att utgå ifrån någon verklig persons liv eller någon verklig händelse är nog inte så dumt för att komma igång. du har ju erfarenhet av bokutgivning som de flesta andra saknar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast begränsad erfarenhet ... och ett vänligt och trevligt men kanske inte jätteproffsigt förlag. Ingen marknadsföring!

      Radera