söndag, augusti 13, 2023

Dagens ord 133

 KULLBYTTERA

-Varje söndag har Dagens Nyheter ett litet språktest i vilket man kan kolla hur bra ens ordförråd är. Jag brukar, låt mig skryta lite, passera med glans, d v s med alla rätt. Men i dag har redaktionen verkligen ansträngt sig för att få mig att inse mina begränsningar ... för ordet "kullbyttera" har jag aldrig hört uttalas, än mindre har jag själv använt det. "Kullerbytta" är jag däremot bekant med (fast inte bra på) men det hjälpte inte! Jag blev tvungen att kolla och jo då, ordet finns med i Svenska Akademiens ordlista. Betyder "krascha", det anser åtminstone DN. Nu hoppas jag att alla som brukar detta ord i dagligt tal skriver en kommentar här och får mig att skämmas för min bristande bildning! Där fick jag för mitt skryt, helt enkelt.

6 kommentarer:

  1. tumlade över ända, gick om­kull, senast i går i min trädgård, på vårt berg när jag fixade nära grannes staket... Rosorna började hänga över grannens taket, och jag drattade på ändan... händer då och då, ojämnt, stark lutning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dratta omkull kan alla göra - men säger du då verkligen att du kullbytterar???

      Radera
  2. Skriver trots att jag inte använder ordet dagligen.Men jag visst vad det betydde. Och det av en slump som härrör sig långt tillbaka i tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillkrånglat verb tycker jag ändå! Betydelsen gick ju att gissa sig till. Men jag kan nog garantera att jag aldrig kommer att säga ordet.

      Radera
  3. den ena vrån låg en kullbytterad Cadett 1771
    Prinsen kullbytterade öfver hästens hufvud. 1895

    SvaraRadera
  4. Men huuuur uuuutttalar du det ordet ? Med betoning på eeee....kullbytteeeera?? Annars låter det ju som dialektalt, haha. Nej, inte kände jag till ordet heller. Och inte prenumererar jag på DN så jag fick tji från att testa mig.

    SvaraRadera