söndag, augusti 20, 2023

Skyltsöndag

För mig som avskyr att sitta i bilkö är den här skyltens budskap glasklart: om du inte tagit bilen utan valt ett annat transportsätt hade du förmodligen redan varit framme vid ditt mål. Skylten sitter vid den hårt trafikerade Skanstullsbron som går mellan Skanstull/Södermalm och Gullmarsplan.

Nu ser jag att förmodligen vill man med den här skylten egentligen hitta hyresgäster till lokaler i huset. Föredrar min egen tolkning! Skyltsöndag är det hur som helst. Fler skyltande bloggare tar du vägen till via BP.

Och nu till en skylt med mångårig tradition! Arvika Konsthantverk är Sveriges äldsta butik i sin nisch och dessutom, det intygar jag mer än gärna, ett smultronställe för den som gillar just konsthantverk. 
Den 15 april 1922 öppnades föreningens första affär och 1924 flyttade den till Kyrkogatan 17 där butiken fortfarande finns kvar. Skylten, som hängt över dörren i 100 år, ritades av Gösta Schultzberg och tillverkades av smeden Lars Holmström. Äkta konsthantverk helt enkelt.

Butiken drivs numera av ett konstnärskooperativ. Här hittar man trä, metall, textil, keramik, smycken, lite kläder och en hel del saker man gärna skulle hänga på väggen. Jag har varit trogen besökare och kund i evigheter och är jag i Arvika missar jag inte att titta in!

Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. Tror att även jag besökt den fina affären varje gång jag varit i Arvika, vilket förvisso inte är lika ofta som du.

    SvaraRadera
  2. Inte bara skylten är snygg - älskar smidet som den hänger i! En läcker tygflagga har de visst också =) Snyggt skyltat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en rätt speciell skylt faktiskt!

      Radera
  3. Verkligen en snygg skylt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och desto bättre att butiken också är bra, inte bara skylten!

      Radera
  4. Vad gäller första skylten känner man sig ju nästan lurad, speciellt då man troligen måste sitt i en förhatlig kö för att lägga märke till skylten... om man inte är en söndagskyltare då vill säga;-)
    Skylten för Arvika Konsthantverk är väldigt vacker. Kul att det är en butik med anor. Påminner lite om Castor i gamla stan. Samma idé men inte lika gammal.
    Som vanligt har du grävt fram två riktigt bra skyltar igen:-) Tusen tack för det och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att översta skylten är riktigt bra - om man accepterar min tolkning. Är det bara ett sätt att söka hyresgäst är jag inte så road.
      Konsthantverk är verkligen roligt att titta in hos. Har burit hem både det ena och det andra därifrån ...

      Radera
  5. En ovanlig skylt, den där översta. Den gäller dock att kunna fånga, sådär i farten. I en kö syns den bättre. Tolkning?
    Konstskylten är gedigen. Det var längesen som jag var i Arvika men förstår att du dras ditåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Satt i bilkö, men den var inte så seg som de kan vara. Men det var inte jag som körde, då hade det inte blivit nån bild!

      Radera
  6. Gillar verkligen din tolkning av första bilden. I övrigt: nja.
    Kul med Arvika och den fina skylten härifrån. Väldigt vacker. Funderar på om du i Arvika kan hitta butiken "Sveders Herr". Har ju varit i Arvika men då kände jag inte till denna butik och missade den. Just i denna butik och de som jobbade här under andra världskriget har gjort mycket "gott". Vet att pappa höll till här i källaren både före och efter att han tog sig över gränsen till Norge. Och butiken finns kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sveders herrkläder har krympt, den var stor och "inne" när jag bodde i Arvika. En av grabbarna var jag dessutom kollega och vän med. Om familjens göranden och låtanden under kriget vet jag dock ingenting.

      Radera
  7. Här var det härliga skyltar, även att den första har en poäng om man väljer en annan väg att färdas än med bil.
    Den andra skylten var vacker och unik! Har aldrig besökt denna butik, men vem vet det kanske blir någon gång?

    Ha en fin söndags kväll! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du hamnar i Arvika ska du definitivt gå dit! Mycket fint att titta på, allt lokalt tillverkat.

      Radera
  8. längtar du till kontoret...?

    SvaraRadera
  9. Jag log direkt då jag såg skylten på skrapan. Här i Falun på bästa paradgatan är skyltfönstren tejpade på liknande vis, Anki fotade dem för Skyltsöndag när hon hälsade på mig härom veckan. Jag föredrar absolut skylt nummer två, skulle kunna stjäla den faktiskt , om jag hade en lämplig plats att hänga den på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker förstås också mycket bättre om skylt 2!
      Var i Falun i vintras och tyckte det var eländigt sorgligt att se alla "döda" butiker. Hade skyltsöndagsbild från Åsgatan. https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2023/02/skyltsondag-i-falun.html

      Radera