tisdag, augusti 15, 2023

Sommarläsning som funkat

 Sommarens hittills bästa läsning efterlyses av Ugglan & Boken i första tisdagstrion efter sommaruppehållet.

Faktiskt blev det en ganska enkel uppgift. Här är resultatet:   "Svalors flykt" av Majgull Axelsson. Extra plus i berättelsen om den ensamma tonårsflickan och den pensionsfärdiga psykologen är att man får insikt i hur det kan vara att få diagnosen Parkinsons sjukdom, ett öde som drabbat författaren. 

"Färskt vatten till blommorna" (Changer l´eau des fleurs) av Valérie Perrin kvalar lätt in här. Jag var skeptisk, inte minst till omfånget, men blev fast. Fascinerande om kärlek, mord och en kyrkogård där en stor del av handlingen utspelar sig.

"Från doktor Klimkes horisont" består av fem olika historier som jag tror att Håkan Nesser har haft roligt när han skrev. Inte speciellt trovärdiga berättelser, men väldigt underhållande sommarläsning som funkat! 

Copyright Klimakteriehäxan

32 kommentarer:

  1. jag har fixat lite tjockare böcker i sommar, skönt att sitta ute och läsa 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är de bra så kommer man över det där med tjockleken.

      Radera
  2. Färskt vatten till blommorna har jag hört så mycket olika om att jag faktiskt börjar bli lite nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den är ganska originell och man får lite överraskande svar på sina funderingar om vem som är skyldig till vad!

      Radera
  3. Anonym12:21 em

    Jag blev inte så väldigt imponerad av det färska vattnet, men läste den och gillade. Ofta blir jag besviken när jag hör att nåt är så fantastiskt.
    Så därför kanske jag inte ska säga det om min bästa bok i sommar: Blodsbunden av Valentin Erba.
    Just nu läser jag Tore Setterholms bok om Predikare-Lena. Otroligt intressant eftersom jag dels sett huset hon föddes i, dels varit i S:t Anna gamla kyrka ofta och dessutom fick jag läsa om händelser gamla prästgården (1 km från vårt torp) där jag var på spännande studiebesök förra veckan. Det kommer extra nära då, fast det är 250 år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erba har jag tänkt läsa men det har inte blivit av. Zetterholms bok måste vara urgammal???

      Radera
  4. Anonym12:21 em

    Glömmer alltid att jag blir anonym från paddan. Bloggblad.

    SvaraRadera
  5. Dom två första kan jag tänka mig läsa, men Nesser är jag inte så förtjust i...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, Nesser är en favorit här i huset, men visst är han lite ojämn.

      Radera
  6. Svalors flykt har jag nog tänkt läsa innan månaden är slut.

    SvaraRadera
  7. Svalors flykt och Färskt vatten till blommorna vill jag läsa.

    SvaraRadera
  8. Jag tror att det är positivt för besökarna att ha en blogg som alltid ser likadan ut, men det är tråkigt för den som har bloggen! *fniss*
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte brytt mig ... så jag kan bara hoppas att mina besökare inte heller gör det!

      Radera
  9. Anonym5:43 em

    Färskt vatten till blommorna är på min tbr. Vill läsa Majgulls nya också / Bokologen

    SvaraRadera
  10. Färskt vatten lyssnar jag på nu och ska se om jag hinner Svalornas flykt med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade båda, väldigt olika iofs.

      Radera
  11. Den enda författaren som jag känner till här är Håkan Nesser. Han var min mans favo författare. Han ligger dock inte topp fem hos mig;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min man är också Nesser-fan. Jag tycker han är ojämn. Men har gillat ett antal - han är ju obegripligt produktiv.

      Radera
  12. Svalornas flykt och Färskt vatten till blommorna vill jag läsa.

    SvaraRadera
  13. Kul! De två första böckerna har jag läst och tyckte om dem. Nessers bok har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte Nessers bästa, men underhållande.

      Radera
  14. Färskt vatten ligger här och väntar på mig. Nesser har jag slutat läsa. Maj - Gull Axelsson har jag inte läst på ett tag heller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Majgull kommer ut med ny bok vartannat år, så det blir lätt lite uppehåll. Nesser däremot skriver ju jättemycket, jag plockar bara upp honom nån gång. Tycker han är ojämn.

      Radera
  15. Majgull Axelsson brukar jag uppskatta, men den här senaste har jag inte läst. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hinner! Den är ju med och kandiderar som Årets bok, precis som Färskt vatten.

      Radera
  16. Många som tar med Perrins bok! Jag har läst den, men var faktiskt på väg att ge upp ett tag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan förstå din svacka. Men jag blev nöjd.

      Radera