torsdag, augusti 10, 2023

Smakfulla tips

Tipsa om en bok, en film, ett utflyktsmål, en tv-serie, en teater, en maträtt eller något annat skoj. Ja så lösa tyglar har vi fått för några sommarveckor från Mia i bokhörnan, när den "vanliga" helgfrågan inte ställs.

Då tänker jag som så ofta på mat. God mat. Och har två synnerligen smakfulla tips, båda inom räckhåll för i princip alla! Riktiga favoriter båda två. De kan kanske kombineras men jag äter dem nog allra helst var för sig.

1. Köp Icas tranbärsbröd. Bake off-utbudet har verkligen blivit bättre och detta bröd är rena godiset. Det har blivit mycket dyrare och dessutom mindre sedan jag började köpa det, men det kan inte hjälpas: det är galet gott, behöver i princip inget pålägg. Ica kallar det för ett gourmet-bröd och det tänker jag inte protestera mot. Säljs dessutom då och då till extrapris. Och råkar det bli en bit över (det blir det sällan) går den förstås utmärkt att frysa.

2. Köp Lidls dessertost White & Blue Mould Cheese. Förvillande lik min absoluta favorit, den tyska Cambozola, men jättegod och inte ens hälften så dyr! Det handlar alltså om en kombination av blå- och vitmögel och är en av Lidls egna produkter under varunamnet Milbona. 

Med dessa två smaskiga tips önskar jag dig en fin helg med god mat, gott sällskap och dessutom gärna med lite bättre väder ... det är lite väl ruggigt nu!

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Osten ska jag absolut testa. Brukar köpa Cambozola och har aldrig testat Lidls blå-/vitmögelost.
    Transbärsfrallorna har jag inte sett hos min lokala ICA. Ska kolla. Bröd har blivit svindyrt, precis som ägg och en massa annat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tranbärsbrödet är inte i frallastorlek utan betydligt större. Tror alla ica-affärer med bake off har det. Väger 350 g. Jo, nog har brödet generellt blivit dyrare, äggen också! Och en massa annat, som du skriver.

      Radera
  2. köper väl oftast Hemköps blå- och vitmögelost, ibland har de gårdagens tranbärsbröd för en tia, mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte en enda gång sett ett tranbärsbröd i korgen för gårdagens osålda bröd ..... tror det har strykande åtgång trots priset!

      Radera
  3. Men jättebra tips ju, ska hålla utkik efter dessa.

    SvaraRadera
  4. ska jag verkligen hålla utkik efter. både det ena och det andra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag och Dottern nästan slåss om tranbärsbrödet när hon är hemma ...

      Radera
  5. Tack för tips, brödet låter ju makalöst gott! Skulle ha tittat på det idag när vi var vid Ica Flygfyren i Norrtälje, för nu har vi ju besök av lilla familjen i helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men ibland är det faktiskt slut, det knallgoda brödet ... Hoppas du hittar, hoppas du gillar!

      Radera
  6. Jamen klart man blir nyfiken. Fast äter väldigt sällan bröd igen nu. Men ingen regel utan undantag. :) Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar bröd ... av alla möjliga sorter!

      Radera