onsdag, augusti 30, 2023

Kultur betyder ju odling

Med en vacker vinjett till veckans kulturfråga undrar Enligt O: Vilka kulturella verk om någon slags odling gör dig sugen på att själv odla din trädgård (eller istället avskräcker dig helt)? Mycket logiskt: ordet "kultur" betyder ju odling!

Två böcker dyker genast upp. En om kakaoodling, en om majs. Personalintensiva grödor båda två, livsviktiga för stora delar av Latinamerikas befolkning.

"Guldfruktens land" (São Jorge dos Ilhéus) av Jorge Amado tar sin läsare med till kakaoplantage i Brasilien. "Majsmänniskor" (Hombres de maiz) är skriven av Guatemalas ende Nobelpristagare Miguel Angel Asturias. Bägge romanerna berättar om tungt slit på fälten och strider om marken deras skördar växer på. 

Det där är alltså grödor jag gärna njuter av men inte vill försöka mig på att odla. En annan "frukt" jag gillar är den som finns med i filmtiteln "Stekta gröna tomater", en härlig feelgood-rulle! (Minns scenen på p-platsen med krocken ...) Och tomater har jag odlat på balkongen, fast nu är det några år sedan. Kan tänka mig att göra det igen. För faktum kvarstår: godare än de som fått mogna i sin egen takt i solen finns inte. Men får man några gröna kvar finns flera bra sätt att ta hand om dem också.

I filmen förekommer också biodling, men det är inte heller något för mig. Klarar mig med köpt honung, vi är inga storkonsumenter och jag är som ni vet inte överförtjust i flygande saker som kan gå till anfall när man minst anar det.

Här är det serverat! Buffé för bin. Och en fest för ögat.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Greenfingers är en helt underbar film med Helen Mirren, Olive Owen om ett gäng i fängelse som ska delta i en trädgårdstävling, filmen försvann snabbt, recensenten hade inte ens sett färdigt...
    Tänk så mycket bra filmer det finns med trädgårdsanknytning, har svagt minne av Stekta gröna tomater

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig hört talas om den filmen!

      Radera
  2. bina är helt ointresserade av människor, har haft egna några år, men man får använda oparfymerat schampo... 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men om man som jag råkar trampa på ett, då försvarar de sig och det KÄNNS, jag lovar!

      Radera
  3. Scenen med krocken på parkeringsplatsen är helt underbar!

    SvaraRadera
  4. kom inte på Stekta gröna tomater. det fanns gott om trädgårdsböcker i bloggen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt nog har jag också några trädgårdsböcker. Men egentligen ingen trädgård.

      Radera
  5. Matbuffén för bin är en helt underbar bild:-)
    Har också odlat tomater och faktiskt potatisar på balkongen. Det gick jättebra, och tomaterna "avskräckte" ju varenda geting. Kommer inte göra om det heller. Efterarbetet var aningen "jobbigt" om man säger så;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Potatis lyckades jag också få, helt oväntat - tryckte ner en överbliven i en kruka och när jag sen skulle slänga blasten fick jag upp ett helt kok med perfekta potatisar! Jättegoda!

      Radera
  6. Jag är väldigt glad över att ha en kollega med bin som jag kan köpa honung av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då vet man verkligen att det är äkta vara!

      Radera