torsdag, augusti 24, 2023

Hurdan boksommar blev det?

Nu samlas de på hög, tecknen som tyder på att vi måste skynda oss att njuta av det som är kvar av sommaren. Barnen går i skolan, bussarna har lämnat sommartidtabellen, olika fritidsaktiviteter drar igång, väckarklockan är i bruk eftersom jobbet väntar. Det gör även Helgfrågan, som Mia i bokhörnan så förtjänstfullt håller liv i. Säsongens första fråga blir en tillbakablick på det som varit: Hur har det gått med läsningen i sommar?

Tja inte har jag särskilt mycket att skryta med. Men visst, några böcker har det blivit. En del på papper, en del i cd-format (när vi sitter i bilen och kör längre sträckor). Radioföljetongen, som jag slaviskt brukar följa, har jag tappat bort. Kan bero på att jag inte suttit i någon solstol särskilt länge heller, charmen i det har minskat betänkligt.

Om vi säger att årets sommar började i maj så har jag "klarat av" tretton böcker sedan dess, de flesta men inte alla romaner, tre av dem deckare. Har verkligen inte gillat dem alla! Två böcker har handlat om hundar, lite originellt eller hur?

En gammal (1938) Nobel-pristagare plockade jag upp: Pearl Buck. Men "Porträtt av ett äktenskap" (Portrait of a Marriage) fick hon inget pris för och hon får det inte av mig heller, den liknade mest en veckotidningsföljetong från 50-talet (boken kom ut 1941). Ska hon läsas är det nog Kina-historierna som gäller.

Majoriteten av böckerna jag läst har skrivits av svenska författare. Just nu försöker jag mig på Karin Smirnoffs Millennium-uppföljare "Havsörnens skrik" men jag blir inte riktigt fast vad det nu kan bero på. Kanske ger jag upp.

Om jag ska försöka mig på en summering blir det nog något jag känt av länge: jag läser mycket mindre nu än förr om åren. Den här sommaren är inget undantag.

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. för min del har sommaren varit bra, gillar läsa i dagsljus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men i direkt sol är det svårt!

      Radera
  2. Du har ju hunnit läsa lite ändå, och det är ju bra.
    (Du som är författare kanske skakar på huvudet på mitt alster som jag delat av mig i förra och denna helgfråga? , inget som behöver något svar. ;) )

    SvaraRadera
  3. Karin Smirnoffs Millennium-uppföljare "Havsörnens skrik" - där håller jag helt med dig om. Väldigt svårt att fastna. Det gick bara inte.
    Har inte räknat hur många böcker jag läst sedan maj i år, men hela 2023 har jag hittills läst 38 böcker, nästan alla deckare.
    Här i Täby har ju vädret varit perfekt för balkonghäng, så det lär nog bli några böcker till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju mer än en bok i veckan, det är väl flitigt!!!! Tack för att du inte heller föll i farstun för Smirnoff. Överväger att avbryta.

      Radera
  4. Håller med om att Bucks Kina-historier är de bästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den här jag läste var väldigt amerikansk och väldigt orealistisk.

      Radera
  5. Kul med en summering av det lästa. Pearl Bucks böcker om Kina har jag läst och gillade dem. Har läst om några av dem på senare år, när vi flyttat hem- Karin Smirnoffs bok "Havsörnens skrik" gav jag upp.
    Men en hel del finns på listan. Har en fysisk bok och en annan jag lyssnar på. Brukar fungera bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är så glad över att fler än jag har svårt med Smirnoff!
      Har också flera böcker på gång samtidigt, i olika format.

      Radera
  6. Ja, Pearl Buck var ojämn — och hon skrev ju faktiskt för olika damtidningar. Är osäker på om det var följetonger, jag tror bara jag läst novellerna, som inte varit något att hurra för.
    För oändligt länge sedan läste jag en tunn liten bok som hon skrev om sin förståndshandikappade dotter, då tyckte jag den var läsvärd.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Buck var ju väldigt produktiv, vore förstås konstigt om allt vore kanonbra. "Alla författare har rätt till en andrabok" brukar man säga i förläggarkretsar när uppföljaren till en kioskvältare inte blir särskilt poppis.

      Radera
  7. Jag läser mycket mindre på sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser mycket mindre än förr ... rent generellt ... vilket är synd!

      Radera